Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe 2014 Chorzów: co z estakadą po wybudowaniu obwodnicy? [cz. 2]

Kamila Rożnowska
Debata prezydencka w Chorzowie przed wyborami samorządowymi 2014
Debata prezydencka w Chorzowie przed wyborami samorządowymi 2014 Arkadiusz Gola
Wybory samorządowe 2014 Chorzów: Przed nami kolejny odcienk debaty kandydatów na prezydenta Chorzowa. Tym razem zapytaliśmy czy po wybudowaniu obwodnicy, estakada powinna zostać wyburzona. W końcu całkiem niedawno została wyremonotwana, a jej modernizacja pochłonęła blisko 40 mln zł.

Jerzy Bogacki, Ruch Autonomii Śląska:

W krótkiej perspektywie czasowej nie ma lepszej alternatywy dla estakady. Po remoncie, który kosztował około 30 mln zł trwałość estakady została określona na 20 lat eksploatacji. Po tym okresie elementy budowlane estakady będzie można wykorzystać w przestrzeni rynku, ale to już pozostaje rolą architektów. Budowa obwodnicy będzie możliwa, jeżeli będą odpowiednie środki finansowe. Należy się zastanowić nad wydatkowaniem środków przeznaczonych na tę budowę.

Marek Kopel, Wspólnie dla Chorzowa:

Po wybudowaniu obwodnicy Estakada ze względów sentymentalnych może być rozebrana, natomiast ze względów ekonomicznych i zdroworozsądkowych powinna nadal usprawniać ruch przez centrum miasta. Decyzję w tej sprawie będą podejmowali radni najwcześniej za około 5 lat, a jeśli obwodnica nie powstanie to nigdy.

Wojciech Kosiba, Chorzów Razem:

Problem polega na tym, że dobremu gospodarzowi trudno podjąć decyzję o wyburzeniu niedawno remontowanej za ciężkie pieniądze estakady. Jako chorzowianin chciałbym aby Chorzów miał jak Tarnowskie Góry ładny rynek z prawdziwego zdarzenia. Nie jest to jednak teraz możliwe. Ukończenie obwodnicy powinno zbiec się z kapitalizacją ostatniego remontu. Wtedy decyzja.

Andrzej Kotala, Platforma Obywatelska:

Jestem zdania, że chorzowskiemu rynkowi trzeba przywrócić dawną funkcjonalność i estetykę. Jest to możliwe gdy estakada zniknie. Warunkiem jest oczywiście budowa tzw. Dużej Obwodnicy Chorzowa (mała obwodnica Chorzowa Batorego już powstaje) .

Estakada po remoncie nie straszy i spełnia wszystkie normy techniczne. Trzeba pamiętać, że dziennie przez miasto przejeżdża ponad 37 tys. pojazdów. Jej zburzenie oznaczałoby komunikacyjny paraliż w regionie. Kika dni temu rozstrzygnęliśmy konkurs architektoniczny na zagospodarowanie Rynku. Warunkiem udziału w konkursie był uwzględnienie w projekcie przestrzeni z estakadą oraz bez niej (po roku 2020). Koncepcyjnie jesteśmy przygotowani. Przypomnę też, że wkrótce rozpoczyna się budowa Centrum Przesiadkowego – to pierwszy etap przebudowy Rynku.

Grzegorz Krzak, Prawo i Sprawiedliwość:

Pytanie bardzo ważne, gdyż dotyczy bardzo ważnego miejsca w Chorzowie, niejako serca miasta. Estakada pełni w naszym mieście jedynie rolę komunikacyjną, zarówno o charakterze lokalnym, jak i tranzytowym. Po wybudowaniu obwodnicy, estakada przestanie być potrzebna. I wtedy powinna być wyburzona. Jej wyburzenie da nowe możliwości ciekawego zagospodarowania chorzowskiego rynku, uwolni i połączy w jedną całość tę niestety podzieloną dziś przestrzeń. To będzie nowa jakość dla tego miejsca. Dlatego tak ważna jest odpowiednia koncepcja nowego rynku, nawet nie ta obecna, ale przyszła, nie uwzględniająca już estakady.

Dariusz Olejniczak, Samorządowa Inicjatywa Mieszkańców:

Zadanie będzie nadzorował nasz radny Piotr Franta, współautor planów rozwojowych, przestrzennych miasta. Odnowienie estakady udowodniło jej konieczność dla życia miasta. Dopiero gdy powstanie obwodnica można zbadać zasadność likwidacji estakady. Mamy plan Odnowienia Rynku w oparciu o Park Hutników. Zwalenie zjazdu z Bytomia da wraz z asfaltowy parkingiem plac dla funkcji rynku. Dodatkowo po zrobieniu Centrum Przesiadkowego funkcja rynku zostanie odbudowana. Remontu rynku z estakadą jest oczywisty, porządkuje i daje możliwość alternatywy istnienia centralnego placu z estakadą (bez w/w zjazdu) lub bez.

Aleksandra Stanusz, Sojusz Lewicy Demokratycznej:

Estakada nie jest najpiękniejszą wizytówką miasta, ale nie można jej zburzyć ani zamknąć dla samochodów. Tym bardziej, że niedawno miasto dostało na jej remont 25,7 mln. zł dotacji z UE, a przebudowa DK 79 czyli potencjalnej obwodnicy kosztowałaby ok.800 mln. zł, które miasto musiałoby wydać z własnego budżetu.
Z drugiej strony estakada sprawiła, że miasto zostało pozbawione rynku. I tu jest pole do działania dla samorządu. Teren pod nią można zagospodarować z pożytkiem dla wszystkich i sprawić, że to miejsce stanie się ładniejsze.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto