Strefa płatnego parkowania to w Chorzowie 1260 miejsc. Płatności wymuszają rotację - dziennie w ścisłym centrum parkuje około 3600 samochodów.
- Nie ma bezwzględnej konieczności tworzenia nowych parkingów. Obecnie prawdopodobieństwo, że znajdzie się miejsce jest bliskie 100 procent - zapewnia Piotr Wojtala, dyrektor MZUiM.
Przyznaje jednak, że sytuacja może się tylko pogarszać. - W przekroju dróg publicznych wykorzystano już wszystkie możliwości i nie ma gdzie tworzyć kolejnych postojów - tłumaczy dyrektor.
Tymczasem już za kilka miesięcy ruszy remont estakady i zniknie kilkadziesiąt miejsc parkingowych pod nią. A to miejsca w samym centrum, nic więc dziwnego, że cieszą się popularnością wśród kierowców. Na dodatek coraz więcej ludzi ma własne pojazdy, a z ruchu mają zostać wyłączone boczne ulice od głównego deptaka (ul. Wolności), m.in. Dworcowej i Sobieskiego. Władze miasta chcą bowiem, aby zastąpiły je punkty gastronomiczne i ogródki piwne.
Dlatego już teraz urzędnicy planują, co z tym fantem zrobić. Lekarstwem na parkingowy problem mają być parkingi wielopoziomowe.
Obecnie średni czas postoju w chorzowskiej strefie parkingowej wynosi 57 minut, a średni dzienny przychód z opłat parkingowych dla gminy to 5700 złotych. To jednak nie wystarczy, aby miasto mogło samodzielnie wybudować wielopoziomowy parking. Prezydent Andrzej Kotala uważa jednak, że to jedyny sposób na parkingowy tłok.
- Dlatego rozważamy partnerstwo publiczno-prywatne. Gmina mogłaby wejść z udziałem w formie gruntu, a inwestor zajmie się budową. Bo to kosztowna sprawa - tłumaczy Andrzej Kotala.
Urzędnicy rozmawiali już z potencjalnymi zainteresowanymi. Problemem jest też lokalizacja takiego obiektu. - Doskonałe miejsca, które mogłyby się nadawać pod wielopoziomowe parkingi, zostały już niestety sprzedane - przyznaje Andrzej Kotala.
Jego zdaniem najbardziej idealna byłaby działka należąca do spółki Era przy osiedlu Irys. Samochody zostawiają tam przede wszystkim potencjalni klienci sklepów z ulicy Wolności. Osiedle jest zatłoczone autami, które nie należą do mieszkańców. Stąd szlabany w niektórych miejscach.
Kolejnym idealnym terenem pod budowę parkingu wielopoziomowego miałby być teren między Chorzowskim Centrum Kultury a Chorzowskim Centrum Pediatrii i Onkologii.
- Obecnie jest tam zwykły parking, ale miejsce jest idealne pod budowę obiektu wielopoziomowego - przyznaje Kotala. - W związku z tzw. pustkami geologicznymi musiałby powstać jednak nad ziemią - wyjaśnia prezydent.
Ostatnim dogodnym miejscem na parking jest natomiast teren za budynkiem banku WBK przy ul. Katowickiej. Obecnie należy on jednak do huty Kościuszko i miasto musiałoby go odkupić.
Gdzie ostatecznie staną parkingi? Miejsca mają zostać wybrane do końca tego roku. Procedury i budowa mogą potrwać około dwunastu miesięcy.
- Na pewno nie jest to sprawa, która leży gdzieś na boku. Cały czas się do tego przygotowujemy i posuwamy się do przodu - zapewnia Andrzej Kotala.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?