18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wąskotorówka w Parku Śląskim może powrócić

JUT
Wąskotorówka w Parku Śląskim to kolejna po Elce atrakcja, którą wspominamy z czasów dzieciństwa. Powstała w 1957 roku, a od 2011 przestała jeździć z powodów technicznych. Teraz może powrócić.

Pomału kończy się rozbiórka torowiska wąskotorówki w Parku Śląskim. W przyszłym roku wykonawca rozpocznie prace, zmierzające do ponownego uruchomienia Kolei Parkowej.

Przypomnijmy. Tory wąskotorówki – zgodnie z opinią fachowców z Politechniki Śląskiej – były niebezpieczne. Otrzymały ocenę niedostateczną i zalecono ich rozbiórkę. Brakowało bowiem mocowań i podstawowych części.

Problemem był też rzadko spotykany rozstaw torów oraz brak koniecznych pozwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego, których nie posiadał dotychczasowy operator. Kolejka w ubiegłym, i w tegorocznym sezonie, w trasę już nie ruszyła.

Wąskotorówka w Parku Śląskim powróci na następny sezon?

Od kilku tygodni trwa rozbiórka torowiska. Usuwane są stare podkłady i utwardzenia, które trafiają do parkowych magazynów. Demontaż oraz przedstawiony już projekt, obejmują całość pięciokilometrowej trasy.

W przyszłym sezonie ma powstać pierwszy odcinek kolejki – między wesołym miasteczkiem, a ogrodem zoologicznym. Artur Cieślak, dyrektor administracyjny Parku Śląskiego podkreśla, że zgodnie z zawartą z wykonawcą umową, kolejka ma być gotowa na długi weekend majowy.

Na czym będą polegały prace?

– Zakładają zmianę rozstawu szyn z 900 milimetrów na bardziej standardowe, 785 milimetrów – tłumaczy Cieślak. Wyjaśnia, że dzięki temu, park skorzysta z wypożyczenia atrakcyjnego dla pasażerów taboru. – Całość zostanie wykonana nowoczesną technologią. Zgodnie z obowiązującymi standardami, podbudowa sięgnie na wysokość jednego metra. Na nowe, wymienimy też podkłady. Dlatego kolejka będzie mogła funkcjonować przez kolejne 50 lat – dodaje dyrektor.

Wąskotorówka w Parku Śląskim: są już pozwolenia

Budowa pierwszego odcinka, demontaż starej trasy, oraz projekt nowej, kosztują 2,4 miliona złotych. Modernizacja całości ma kosztować ponad dwa razy tyle

– Mamy już potrzebne pozwolenia UTK na eksploatację – zapewnia Cieślak. – Kolejka, gdy powstawała, miała pełnić głównie funkcje transportowe. Obecnie, zależy nam na jej funkcji rekreacyjnej i udostępnieniu zwiedzającym pojazdów, które są już dziś rzadko spotykane – dodaje.

Przypomnijmy, że parkowa kolej wąskotorowa powstała w 1957 roku. Najpierw uruchomiono odcinki torów łączące stacje Przystań i ZOO a w następnych latach wydłużono trasę o blisko 1 km aż do Wesołego Miasteczka.

Trasę obsługuje tylko jeden skład, który poruszając się z prędkością 15 km/h pokonuje odległość między końcowymi stacjami w 18 minut. Obecnie cała linia liczy ok. 4,2 km.

Na trasie znajdują się 4 przystanki: Wesołe Miasteczko - ZOO - Planetarium - Przystań.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto