Pomału kończy się rozbiórka torowiska wąskotorówki w Parku Śląskim. W przyszłym roku wykonawca rozpocznie prace, zmierzające do ponownego uruchomienia Kolei Parkowej.
Przypomnijmy. Tory wąskotorówki – zgodnie z opinią fachowców z Politechniki Śląskiej – były niebezpieczne. Otrzymały ocenę niedostateczną i zalecono ich rozbiórkę. Brakowało bowiem mocowań i podstawowych części.
Problemem był też rzadko spotykany rozstaw torów oraz brak koniecznych pozwoleń z Urzędu Transportu Kolejowego, których nie posiadał dotychczasowy operator. Kolejka w ubiegłym, i w tegorocznym sezonie, w trasę już nie ruszyła.
Wąskotorówka w Parku Śląskim powróci na następny sezon?
Od kilku tygodni trwa rozbiórka torowiska. Usuwane są stare podkłady i utwardzenia, które trafiają do parkowych magazynów. Demontaż oraz przedstawiony już projekt, obejmują całość pięciokilometrowej trasy.
W przyszłym sezonie ma powstać pierwszy odcinek kolejki – między wesołym miasteczkiem, a ogrodem zoologicznym. Artur Cieślak, dyrektor administracyjny Parku Śląskiego podkreśla, że zgodnie z zawartą z wykonawcą umową, kolejka ma być gotowa na długi weekend majowy.
Na czym będą polegały prace?
– Zakładają zmianę rozstawu szyn z 900 milimetrów na bardziej standardowe, 785 milimetrów – tłumaczy Cieślak. Wyjaśnia, że dzięki temu, park skorzysta z wypożyczenia atrakcyjnego dla pasażerów taboru. – Całość zostanie wykonana nowoczesną technologią. Zgodnie z obowiązującymi standardami, podbudowa sięgnie na wysokość jednego metra. Na nowe, wymienimy też podkłady. Dlatego kolejka będzie mogła funkcjonować przez kolejne 50 lat – dodaje dyrektor.
Wąskotorówka w Parku Śląskim: są już pozwolenia
Budowa pierwszego odcinka, demontaż starej trasy, oraz projekt nowej, kosztują 2,4 miliona złotych. Modernizacja całości ma kosztować ponad dwa razy tyle
– Mamy już potrzebne pozwolenia UTK na eksploatację – zapewnia Cieślak. – Kolejka, gdy powstawała, miała pełnić głównie funkcje transportowe. Obecnie, zależy nam na jej funkcji rekreacyjnej i udostępnieniu zwiedzającym pojazdów, które są już dziś rzadko spotykane – dodaje.
Przypomnijmy, że parkowa kolej wąskotorowa powstała w 1957 roku. Najpierw uruchomiono odcinki torów łączące stacje Przystań i ZOO a w następnych latach wydłużono trasę o blisko 1 km aż do Wesołego Miasteczka.
Trasę obsługuje tylko jeden skład, który poruszając się z prędkością 15 km/h pokonuje odległość między końcowymi stacjami w 18 minut. Obecnie cała linia liczy ok. 4,2 km.
Na trasie znajdują się 4 przystanki: Wesołe Miasteczko - ZOO - Planetarium - Przystań.
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?