Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W zakładzie Alstom Konstal w Chorzowie wyprodukowane zostaną pociągi - Métropolis - dla trzeciej linii metra w Tuluzie we Francji

Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
W zakładzie Alstom Konstal S.A. w Chorzowie wyprodukowane zostaną pociągi dla trzeciej linii metra w Tuluzie. Tu także wyprodukowano pociągi m.in. dla Dubaju, Rijadu czy pociągi Coradia Stream, które wyprodukowano dla holenderskich narodowych linii kolejowych NS i Trenitalii - włoskiego operatora kolejowego.
Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
W zakładzie Alstom Konstal S.A. w Chorzowie wyprodukowane zostaną pociągi dla trzeciej linii metra w Tuluzie. Tu także wyprodukowano pociągi m.in. dla Dubaju, Rijadu czy pociągi Coradia Stream, które wyprodukowano dla holenderskich narodowych linii kolejowych NS i Trenitalii - włoskiego operatora kolejowego. Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Alstom Design&Styling | RCP | Metropolis
Alstom Konstal S.A. wyprodukuje pociągi dla trzeciej linii metra w Tuluzie. Pociągi - Métropolis - powstaną w zakładzie w Chorzowie. To trzeci, po zamówieniach dla Rijadu i Dubaju, projekt chorzowskiego zakładu Alstom dotyczący metra. Wartość tego projektu to prawie 470 mln euro. W galerii prezentujemy wizualizację pociągu oraz zdjęcia ze środka chorzowskiego zakładu Alstom Konstal S.A.

Alstom Konstal w Chorzowie produkuje pociągi dla linii metra we Francji

Alstom Konstal S.A. wyprodukuje w Chorzowie pociągi dla trzeciej linii metra w Tuluzie we Francji. Chorzowski zakład będzie odpowiedzialny za część projektowania, całość produkcji, testów seryjnych, uruchomienie oraz transport i gwarancje 28 składów (z opcją rozszerzenia na dodatkowe 25 pociągów). Zamówienie te warte jest prawie 470 mln euro.

Trzecia linia metra w Tuluzie to łącznie 27-kilometrowy odcinek linii metra – Toulouse Aerospace Express. Po uwzględnieniu wszystkich opcji, wartość umowy sięgnie ostatecznie 713 mln euro. Linia składająca się z 21 stacji obsługiwać będzie pracowników sektora lotniczego. Projekt obejmuje również budowę torów kolejowych według technologii „stal na stali”.

- To wspaniała wiadomość dla Alstom. Chciałbym podziękować sieci Tisséo i władzom Tuluzy za okazane nam zaufanie. Przedstawiliśmy wyjąt­ko­wo konkuren­cyjną ofertę systemową, proponując jednocześ­nie nasze najnowsze technologie i innowacje w zakresie różnych pod­sys­temów jak pojazdy, sygnalizacja, infrastruktura i zasilanie - mówi Jean-Baptiste Eyméoud, prezes Alstom we Francji.

- Zamówienie to pozwoli nam kontynuować rozwój we Francji w tych wszystkich specjalizacjach oraz wzmocni naszą obecność w regionie Oksytanii dzięki pełnemu zaangażowaniu naszych centrów kompetencyjnych w Tuluzie (komponenty elektryczne) i Tarbes (trakcja), a wkrótce także zespołu projektowego trzeciej linii metra. W prace włączą się również nasi lokalni partnerzy - dodaje prezes Alstom we Francji.

Zakres zamówienia:

  • zagwarantowanie przewozu 5 000 pasażerów na godzinę w każdym kierunku (5 000 pphpd) z opcją rozszerzenia do 10 000 pphpd,
  • wydajne, spraw­dzone rozwiązania systemowe Alstom: pociągi Metropolis, Urbalis 400 CBTC do pracy automatycznej oraz odwracalne podstacje energetyczne Hesop,
  • drzwi peronowe oraz dynamiczny system sygnalizacji obciążenia i system szybkiego układania torów Appitrack,
  • sześcioletni okres konserwacji (z opcją rozszerzenia do 12 lat).

Dzięki tej umowie Alstom zobowiązuje się długoterminowego zapewniania mobilności na terenie Tuluzy, wykonując prace polegające na budowie i konserwacji trzeciej linii metra na zlecenie sieci transportu w Tuluzie – Tisséo.

Pociągi Métropolis na francuskich torach

Alstom Konstal S.A. wyprodukuje dla trzeciej linii metra w Tuluzie pociągi Métropolis. To znane pociągi, obecne na rynku od 15 lat. Oczywiście przez ten czas cały czas są one rozwijane. Już w 2013 roku Alstom wyrpodukował nowe składy metra dla Budapesztu – Metropolis. Były to pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej automatyczne pociągi bez kierowcy. Pociągi Metropolis jeżdżą także m.in. w Amsterdamie.

- Jako że jest to nowa linia, uwagę pasażerów pociągu przyciągną jego większa pojemność oraz duże przeszklenia. Doświad­czenia podróżujących nim pasażerów będą przyjemniejsze dzięki klimatyzacji i systemom wyciszenia akustycz­nego, oświetleniu LED, które dostosowuje się do warunków podróży, jak również zintensyfikowanej filtracji powietrza. Zastosowanie powłok antybakteryjnych na uchwytach pozwoli zagwarantować większą higienę wnętrza. Dzięki wyświetlaniu danych o zagęszczeniu pasażerów w poszczególnych wagonach podróże będą bardziej komfortowe już od chwili wejścia do pociągu - mówi Paweł Siwek, dyrektor zarządzający Alstom Konstal S.A.

Zakład Alstom Konstal S.A. w Chorzowie, jako Jednostka Integrująca Tabor, będzie odpowiedzialny za część projektowania, całość produkcji, testy seryjne, uruchomienie oraz transport i gwarancje 28 składów pociągów składających się z dwóch wagonów każdy (z opcją rozszerzenia na dodatkowe 25 pociągów).

- Urbalis 400 to sprawdzony, zaawansowany system sterowania pociągiem (CBTC – Communication Based Train Control) stosowany w usługach komercyjnych w wielu miastach na całym świecie. Urbalis 400 wdrożono już w ponad 100 liniach metra, na przykład w Lyonie i Marsylii. Urbalis 400 jest zarządzany jako platforma, zapewniająca optymalne bezpieczeństwo i niezawodność, a także długoterminową trwałość. Rozwiązanie Urbalis 400 dowiodło swojej operacyjnej solidności i modułowości, umożliwiając stero­wanie wrażliwymi interfejsami, takimi jak interfejs pociągu bądź centrum zarządzania ruchem - dodaje Paweł Siwek, dyrektor zarządzający Alstom Konstal S.A.

Nowe miejsca pracy i ożywienie francuskiego regionu

Tuluza słynie z gospodarczej aktywności i dbałości o jakość życia w regionie. Projekt Toulouse Aerospace Express jest częścią działań mających na celu zwiększenie atrakcyjności miasta dzięki mobilności opartej na zasadach zrównoważonego rozwoju i integ­racji społecznej.

Alstom przyczyni się do ożywienia gospodarczego regionu ze stolicą w Tuluzie, która otrzymuje status centrum projektu. Tereny prac zostaną zagospodarowane na potrzeby działalności budowlanej i konserwacyjnej, Tworząc w ten sposób miejsca pracy dla okolicznych mieszkań­ców.

W sumie we Francji zaangażuje się w ten projekt ponad 600 osób, w tym – w szczytowym okresie realizacji – do 400 osób w aglomeracji tuluskiej. Aż 80 proc. roboczogodzin poświęconych pracy nad projektem zrealizowanych zostanie we Francji, a w samej Oksytanii – 55 proc. We Francji i w Tuluzie powstaną również nowe miejsca pracy u dostawców Alstom na potrzeby instalacji, infrastruktury i uruchamiania poszczególnych systemów.

Alstom globalnie. Pociągi i składy metra dla Francji, Arabii Saudyjskiej czy Włoch

Alstom może się pochwalić ponad 65-letnim doświadczeniem. W tym okresie koncern zrealizował zamówienia na ponad 17 tysięcy wagonów metra, które codziennie przewożą 30 milionów pasażerów w 55 metropoliach na całym świecie. Jednym z najnowszych sukcesów Alstom w zintegrowanych projektach metra jest 15-kilometrowa trasa metra w Dubaju, ukończona i oddana do użytku w lipcu 2020 roku.

W roku obrotowym 2019/20 Alstom odnotował sprzedaż w wysokości 8,2 mld euro i zaksięgował zamówienia o wartości 9,9 mld euro.

Alstom ma swoją siedzibę główną we Francji i działa na terenie 60 państw zatrudniając 38 900 osób. Alstom w Polsce obecny jest od ponad dwudziestu lat i zatrudnia niemal 2000 pracowników w sześciu lokalizacjach na terenie całego kraju. Zakład produkcyjny Alstom Konstal w Chorzowie jest jedną z największych fabryk Alstom na świecie. Chorzowski zakład specjalizuje się w dwóch obszarach działalności – jest to metro i pociągi regionalne.

Zakład firmy w Piasecznie rocznie dostarcza na cały świat 600 wózków do pociągów Coradia Stream. Centrum Serwisowe Pendolino w Warszawie serwisuje, mi.in. przy użyciu innowacyjnego, jedynego w Europie kontynentalnej Trainscannera umożliwiającego utrzymanie predykcyjne, 20 pociągów Pendolino, które każdego dnia odwiedzają 34 polskie miasta, pokonując 21 000 km. Alstom jako jedyna firma w polskiej branży kolejowej została wyróżniona tytułem Top Employer.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto