Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Terminal B w Pyrzowicach w przebudowie i konstrukcja nowej hali. Zdjęcia wnętrza remontowanej części i z drona, jesień 2019

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Poznajecie? Tu czekaliśmy na swój lot i robiliśmy zakupy w sklepach bezcłowych. Dziura w stropie została po ruchomych schodach i windzie
Poznajecie? Tu czekaliśmy na swój lot i robiliśmy zakupy w sklepach bezcłowych. Dziura w stropie została po ruchomych schodach i windzie Karina Trojok
Piętro terminala jest wypatroszone, na zewnątrz stoi nowa konstrukcja przyszłego obiektu w docelowej wysokości: ponad 10 metrów. Na lotnisku w Pyrzowicach trwa rozbudowa terminala B. Koniec wysokiej hali i tarasu widokowego. W miejscu tarasu będzie piętrowy salonik VIP i restauracja. Powstaje już pierwszy na lotnisku trawelator. Zdjęcia z budowy 29.10.2019 z drona i wewnątrz przebudowywanej części.

Jesienią 2019 na budowie pracuje 60 osób. Maksymalnie będzie to 180 osób, ale dopiero w drugim etapie, czyli od września 2020 roku. To ludzie, którzy już pracowali przy remontach terminali A i C. Przebudowę prowadzi firma Promus.

Mimo że w środku, na parterze, wciąż działają punkty odprawy oraz bramki do kontroli bezpieczeństwa, na zewnątrz i na piętrze terminala (tam, gdzie były sklepy bezcłowe, taras widokowy, bank, kawiarnie i restauracje - zostało jedynie biuro LOT-u) trwają intensywne prace. W skrócie: nie ma niczego: wind, ruchomych schodów, schodów w ogóle, płytek na podłodze. Został beton i kable. Na zewnątrz zaś rośnie konstrukcja przyszłego rozbudowanego terminala, który będzie równy frontową częścią terminalom A i C - dotychczas był nieco w głębi. Na dodatek będzie połączony z terminalem C (stary terminal takiego połączenia wewnątrz nie miał).

- Obecnie montujemy konstrukcję stalową, wykonujemy prace rozbiórkowe wewnątrz, przezbroiliśmy obszar pod rozbudowę. Przygotowujemy się do pracy nad stropami na kondygnacji w części rozbudowywanej - opisuje Jacek Kościelny, menadżer kontraktu z firmy Promus, która prowadzi rozbudowę

.

Konstrukcja nowego terminala B ma już docelową wysokość.

  • 5,60 m to pierwsza kondygnacja
  • 10,01 m to II piętro
  • dach (jest na wysokości kilkunastu metrów)

Od strony parkingów widać także zarys fundamentów pod pierwszy trawelator, jaki będzie na lotnisku w Pyrzowicach. To ruchomy chodnik. Trawelatory w terminalu B bedą dwa, drugi będzie prowadził na piętro budynku.

Jeśli zaś stanęlibyście w miejscu, gdzie kiedyś był taras widokowy, zobaczylibyście fundamenty pod nowe klatki schodowe, prowadzące do samolotów. Przy trzech klatkach będzie mogło stać sześć samolotów. W miejscu, gdzie działał bank PKO, będzie sala konferencyjna na ok. 100 osób. Wejścia do terminalu od strony parkingu brak, w terminalu ustawiono też rusztowania na całej wysokości przeszklonej ściany. Co ciekawe, dopiero kiedy nowa, zewnętrzna część terminala zostanie skończona i przeszklona, stara ściana zostanie rozebrana - chodzi o to, by nie trzeba było wyłączać terminala z użytkowania na zbyt długo. Finał prac konstrukcyjnych - zimą. Istotną częścią przebudowy będzie wylewanie stropu między kondygnacjami - dziś terminal B w części ogólnodostępnej jest halą wysoką na kilka pięter, które zostaną podzielone na kondygnacje.

Przebudowa terminala B w Pyrzowicach. Jak będzie potem?

Nowa organizacja w terminalu będzie taka: na parterze będą stanowiska odprawy, a kontrola bezpieczeństwa - na piętrze. Windy będą w innym miejscu, niż dotychczas - po zachodniej stronie terminala. Rozbudowany terminal B będzie przypominać terminal A i C, zresztą projektował go ten sam architekt. Po rozbudowie powierzchnia obiektu wzrośnie o 40 proc. Zwiększy się liczba stanowisk odprawy biletowo-bagażowej z 18 do 28, stanowisk kontroli bezpieczeństwa z 6 do 8 i bramek do boardingu z 10 do 16.

Kiedy zakończy się przebudowa na lotnisku

Przypomnijmy. Prace zaczęły się we wrześniu 2019, skończą latem 2021.
Terminal B to najstarszy obecnie obecnie terminal na lotnisku w Pyrzowicach. Powstał w roku 2007. Latamy z niego do strefy Schengen. Ma przepustowość na poziomie 2 mln pasażerów rocznie. Po przebudowie przepustowość będzie dwa razy większa - 4 mln pasażerów rocznie. Starszy od niego teoretycznie terminal A przeszedł kilka lat temu gruntowny remont (wówczas wszystkie odloty, i do strefy Schengen, i poza nią, przejął właśnie terminal B), zaś w 2015 z drugiej strony B powstał terminal przylotowy C (B przestał być wówczas także terminalem przylotowym). Dziś widać, że terminal B mocno odbiega standardem od pozostałych terminali w Pyrzowicach. O remoncie mówi się od kilku lat, planowo miał zacząć się w 2018, ale ostatecznie przesunięto go na rok 2019 z racji organizacji w grudniu 2018 szczytu klimatycznego COP w Katowicach.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na tarnowskiegory.naszemiasto.pl Nasze Miasto