Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawdziliśmy, jakie wagony tramwajów i metra produkuje się w zakładach Alstom Konstal w Chorzowie

Justyna Toros
Rozmowa z Piotrem Wiśniewskim, prezesem Klubu Miłośników Transportu Miejskiego

Zakład w Chorzowie jako pierwszy w Polsce produkował tramwaje?
Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych powstała pod koniec lat 40, chociaż tramwaje były tam produkowane jeszcze przed II wojną światową. Później zmieniła nazwę na Konstal, a w latach 90. została przejęta przez francuską firmę Alstom. W powojennej Polsce był to jedyny zakład, w którym produkowano tabor tramwajowy. Dopiero po 2000 roku produkcje wagonów rozpoczęły także zakłady we Wrocławiu, Bydgoszczy i Poznaniu.

Tabor produkowany był na potrzeby polskie?
Tak, tramwaje były produkowane na krajowy rynek. To w Chorzowie powstały zabytkowe dziś tramwaje typu N, potem 102, później najbardziej rozpoznawalne 105, które trafiły do każdego miasta w Polsce, gdzie są linie tramwajowe. W latach 90. wyprodukowano tam pierwsze tramwaje niskopodłogowe. Ostatni typ, który trafił na polskie tory, to wagony 116Nd, czyli Karliki.

Kiedy zaczęto produkować 105?
Były produkowane bez większych zmian od połowy lat 70. do początku 90. Ich design na pewno był nowoczesny, ale konstrukcja ich napędu nie była przełomowa. Wzór zaczerpnięto z amerykańskich tramwajów z lat 30. Oczywiście były projekty aby rozwinąć 105, ale nie trafiły one do produkcji.

Tramwaje z Chorzowa już nie trafiają na polskie tory...
Mimo, że produkcja odbywa się w Polsce, to tramwaje z Chorzowa są konstrukcji francuskiej. A polskie wagony nie odbiegają od tych produkowanych za granicą, za to ich ceny są bardziej przystępne.
Rozmowa z Piotrem Wiśniewskim, prezesem Klubu Miłośników Transportu Miejskiego Zakład w Chorzowie jako pierwszy w Polsce produkował tramwaje? Chorzowska Wytwórnia Konstrukcji Stalowych powstała pod koniec lat 40, chociaż tramwaje były tam produkowane jeszcze przed II wojną światową. Później zmieniła nazwę na Konstal, a w latach 90. została przejęta przez francuską firmę Alstom. W powojennej Polsce był to jedyny zakład, w którym produkowano tabor tramwajowy. Dopiero po 2000 roku produkcje wagonów rozpoczęły także zakłady we Wrocławiu, Bydgoszczy i Poznaniu. Tabor produkowany był na potrzeby polskie? Tak, tramwaje były produkowane na krajowy rynek. To w Chorzowie powstały zabytkowe dziś tramwaje typu N, potem 102, później najbardziej rozpoznawalne 105, które trafiły do każdego miasta w Polsce, gdzie są linie tramwajowe. W latach 90. wyprodukowano tam pierwsze tramwaje niskopodłogowe. Ostatni typ, który trafił na polskie tory, to wagony 116Nd, czyli Karliki. Kiedy zaczęto produkować 105? Były produkowane bez większych zmian od połowy lat 70. do początku 90. Ich design na pewno był nowoczesny, ale konstrukcja ich napędu nie była przełomowa. Wzór zaczerpnięto z amerykańskich tramwajów z lat 30. Oczywiście były projekty aby rozwinąć 105, ale nie trafiły one do produkcji. Tramwaje z Chorzowa już nie trafiają na polskie tory... Mimo, że produkcja odbywa się w Polsce, to tramwaje z Chorzowa są konstrukcji francuskiej. A polskie wagony nie odbiegają od tych produkowanych za granicą, za to ich ceny są bardziej przystępne.
Zakład Alstom Konstal SA w Chorzowie, choć pod inną nazwą, istniał już przed wojną. Po II wojnie światowej zakład otrzymał w 1947 nazwę Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych i stał się jedynym producentem tramwajów w Polsce. Zobaczcie, co teraz produkowane jest w chorzowskim zakładzie
od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto