Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Popsuli dobre drzwi?

Katarzyna Wolnik
Fot. Marzena Bugała
Fot. Marzena Bugała
Dorota i Mirosław Chrobokowie z Chorzowa od czerwca bezskutecznie czekali na rozpatrzenie złożonej reklamacji. Świętochłowicka firma zamontowała im drzwi, ale klienci nie byli zadowoleni z usługi i postanowili ją ...

Dorota i Mirosław Chrobokowie z Chorzowa od czerwca bezskutecznie czekali na rozpatrzenie złożonej reklamacji. Świętochłowicka firma zamontowała im drzwi, ale klienci nie byli zadowoleni z usługi i postanowili ją zakwestionować.

Zwykła fuszerka

Mimo pism, próśb, telefonów i interwencji, w ich mieszkaniu o ogóle nie zjawił się przedstawiciel firmy, aby naprawić usterki. Klientka zwróciła się więc o pomoc do miejskiego rzecznika konsumentów, który wystosował w jej imieniu pismo przedprocesowe do przedsiębiorcy. Lecz dopiero po interwencji dz sprawa została załatwiona. - Teraz zależy mi na tym, aby przestrzec innych przed tak niesolidnym usługodawcą - wyjaśnia Czytelniczka.

Państwo Chrobokowie zlecili 14 czerwca br. wymianę drzwi wejściowych do mieszkania oddziałowi firmy Re-bud w Świętochłowicach. Po tygodniu zjawiła się ekipa. - Zamontowali nowe drzwi i powiedzieli, że nie można ich myć, nim całkowicie nie wyschną. Podpisaliśmy protokół odbioru, ale dopiero gdy wyczyściliśmy drzwi, zobaczyliśmy usterki, w tym odarte kanty i zarysowania. Nie było śrub w zawiasach, brakowało uszczelek, które mieliśmy sobie sami założyć, wizjer okazał się uszkodzony, a w dodatku odpadła klamka - wylicza Dorota Chrobok. Niepokój klientki wzbudziła jeszcze jedna rzecz.

Pomoc rzecznika

Po kilku dniach otrzymaliśmy fakturę na nieco ponad tysiąc złotych, ale nie było w niej ujętej ceny progu, za który zapłaciliśmy 60 złotych. Gdy zapytaliśmy, dlaczego, dowiedzieliśmy się, że próg był zrobiony "na lewo". Teraz nie będziemy mieli prawa do jego ewentualnej reklamacji - denerwuje się klientka.

Cztery dni po wykonaniu usługi pan Mirosław zgłosił wady wykonawcy. - Wiele razy obiecywali, że przyjadą! W końcu straciliśmy cierpliwość i poprosiliśmy o pomoc Miejskiego Rzecznika Konsumentów - mówi pani Dorota.

- Nie jest to pierwsza skarga na usługi tej firmy - poinformowała dz Maria Kapusta, miejski rzecznik konsumentów w Chorzowie. W piśmie z lipca br. wysłanym do rzeczniczki, prawnik firmy Re-bud zapewnił, że w najbliższych dniach skieruje do mieszkania państwo Chroboków rzeczoznawcę, który sprecyzuje wady i usterki oraz termin ich usunięcia.

Radca jasnowidz

Lecz radca prawny stwierdził, że reklamacja w części jest bezzasadna, ponieważ konsument w dniu wykonania usługi potwierdził jej wykonanie zgodnie z treścią umowy. Zaznaczył też, że zgłaszane wady są uszkodzeniami mechanicznymi, które są skutkiem niewłaściwego użytkowania drzwi przez konsumenta. - Proszę zauważyć, że takie stwierdzenie padło bez dokonania oględzin, bo mimo próśb, nikt nie pojawił się w mieszkaniu klientów - zauważa chorzowska rzeczniczka, która w dniu naszej interwencji wysłała do Re-budu w imieniu konsumentki pismo z żądaniem zwrotu pieniędzy.

Dawid Lachota, właściciel firmy, zapewnił nas, że monterzy zjawią się w mieszkaniu państwa Chroboków natychmiast, a za kilka dni przyjedzie przedstawiciel serwisu producenta feralnych drzwi. - Jeżeli okaże się, że mamy do czynienia z uszkodzeniami fabrycznymi, zostaną wymienione na miejscu. Jeżeli powstały uszkodzenia mechaniczne, to załatwimy sprawę polubownie. Albo wymienimy drzwi na nasz koszt, albo zaproponujemy obniżenie ceny - zapewniał Dawid Lachota.

Jak reklamować usługę

Wykonawca usługi odpowiada za wady dzieła z tytułu rękojmi. Klient powinien złożyć reklamację na piśmie, najpóźniej miesiąc od momentu ujawnienia się wady, dlatego pismo koniecznie trzeba opatrzyć datą. W reklamacji precyzyjnie opisujemy wady i jasno określamy nasze żądania.

Jeśli wady nie da się usunąć, albo wykonawca nie zdoła jej usunąć lub wyznaczony przez nas termin rozpatrzenia reklamacji minął, możemy od umowy odstąpić (tylko wtedy, gdy wada jest istotna), lub żądać obniżenia ceny usługi. Jeśli usługodawca ignoruje nasze prawa, możemy zwrócić się o opinię do rzeczoznawcy.

Musimy jednak pamiętać, że nie będzie ona wiążąca dla drugiej strony, a może okazać się kosztowna. Także firma wykonująca usługę może postarać się o opinię rzeczoznawcy. Jeżeli się z nią nie zgodzimy, możemy zaproponować wykonawcy rozpatrzenie sporu przez polubowny sąd konsumencki (działający przy Inspekcji Handlowej). Jeżeli sporu nie uda się zażegnać polubownie, pozostaje wniesienie sprawy do sądu powszechnego. Tutaj ekspertyza rzeczoznawcy może okazać się niezbędna.

Jakie kompetencje rzeczników

Do miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów, które działają w każdym starostwie powiatowym i urzędzie miasta na prawach powiatu, mogą się zgłaszać konsumenci, którzy weszli w spór w przedsiębiorcą. Rzecznik może ich w tym sporze zastąpić. Niestety, rzecznik nie posiada uprawnień do wydawania nakazów, zakazów, nakładania kar i grzywien na przedsiębiorców. Służy bezpłatną poradą prawną w zakresie praw i interesów konsumenta (m. in. odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową, reklamowanie towaru z tytułu gwarancji, zawieranie umów sprzedaży na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa, świadczenie wszelkiego rodzaju usług, np. remontowych, turystycznych, finansowych).

Miejski rzecznik konsumentów udziela bezpłatnych informacji i porad, występuje w imieniu i na rzecz konsumentów do przedsiębiorców, udziela pomocy w kierowaniu spraw na drogę sądową, wytacza powództwo na rzecz konsumenta i wstępuje za jego zgodą do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumenta, występuje do prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z wnioskami o wszczęcie postępowania przeciwko przedsiębiorcom nadużywającym pozycji dominującej na rynku i w sprawach praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

PAMIĘTAJ!

• Rzecznik nie jest pełnomocnikiem konsumenta, występuje bowiem nie w jego imieniu, ale na jego rzecz.

• Rzecznik nie musi wnosić pozwu w każdej sprawie, z którą zwraca się konsument.

• Miejski Rzecznik Konsumentów oraz inne organizacje konsumenckie (np. Federacja Konsumentów), służące konsumentom radą i pomocą, nie pełnią roli adwokata działającego na zlecenie konsumenta.

• Konsument, którego roszczenia nie zostały zaspokojone w trybie reklamacyjnym i w drodze mediacji, a na przeprowadzenie postępowania przed sądem polubownym przedsiębiorca nie wyraził zgody - może skierować sprawę do rozstrzygnięcia przez sąd powszechny.

• Konsument może wnieść pozew samodzielnie, ale może także skorzystać z pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów w miejscu swojego zamieszkania albo organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów, np. Federacji Konsumentów.

To się może przydać!

Podajemy adresy i telefony biur porad obywatelskich w województwie śląskim

BPO Częstochowa
ul. Śląska 22, 42-200 Częstochowa
telefon: 0-34-365-30-44
faks: 0-34-325-30-06
dni i godziny przyjęć klientów: (od pon. do czw.) 10-16

BPO Radlin
ul. Solskiego 15, 44-310 Radlin
telefon/faks - 0-32-453-07-28
dni i godziny przyjęć klientów: (pon., wt) 10-14, (śr) 15-18, (czw.) 14-16.30

BPO Ruda Śląska
ul. Niedurnego 99, 41-709 Ruda Śląska
telefon/faks: 0-32-342-29-80
dni i godziny przyjęć klientów: (pon., śr.) 16-19, (pt.) 10-13

BPO Piekary Śląskie
ul. Bytomska 67, 41-940 Piekary Śl.
telefon: 0-32-767-40-26
dni i godziny przyjęć klientów: (od pon. do pt.) 16-19

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wisla.naszemiasto.pl Nasze Miasto