Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Polskę zalewają stare graty na kołach. 35 procent naszych samochodów ma więcej niż 20 lat

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Ok. 75 proc. samochodów w Polsce ma więcej niż 10 lat, połowa z nich więcej niż 20 lat.
Ok. 75 proc. samochodów w Polsce ma więcej niż 10 lat, połowa z nich więcej niż 20 lat. Mariusz Kapała
Średni wiek samochodu w Polsce wynosi 15 lat, a nasz kraj jest europejskim rekordzistą w liczbie wiekowych aut. Najwyższa Izba Kontroli zwraca uwagę, że stare i przestarzałe technologicznie pojazdy są zagrożeniem dla środowiska i czystego powietrza.

Zanieczyszczone powietrze coraz częściej jest przyczyną śmierci Polaków. Z raportu Europejskiej Agencji Środowiska z 2019 r. wynika, że z powodu zanieczyszczenia środowiska w Europie co roku dochodzi do ponad 400 tys. przedwczesnych zgonów, w tym w Polsce ponad 40 tys. rocznie. Wskutek zanieczyszczenia powietrza przedwcześnie umiera w Polsce ponad 10 razy więcej osób niż ginie w wypadkach drogowych.

- Długotrwałe narażenie na substancje smogowe podrażnia nasze płuca, które tracą swoją pojemność i stają się mniej odporne. Częściej zmagamy się z dusznicą bolesną, arytmią czy astmą. W konsekwencji jesteśmy również bardziej narażeni na ciężki przebieg COVID-19

- zwraca uwagę Najwyższa Izba Kontroli.

W dużej mierze winne fatalnego stanu powietrza są pojazdy.

- W dużych miastach to właśnie toksyczne spaliny mają znaczący wpływ na liczbę przedwczesnych śmierci. Substancje zawarte w spalinach pojazdów są dużo bardziej szkodliwe niż zanieczyszczenia pochodzące z przemysłu ze względu na to, że rozprzestrzeniają się w bezpośrednim sąsiedztwie ludzi, w wysokich stężeniach oraz na niewielkich wysokościach — twierdzą kontrolerzy NIK.

Okazuje się, że w Polsce mamy aż 580 samochodów na 1000 mieszkańców. To dwukrotnie więcej niż np. w Niemczech czy Austrii (tam jest ok. 300 aut na 1000 mieszkańców). Jednak gorsza sprawa to wiek pojazdów w Polsce. Ok. 75 proc. z nich ma więcej niż 10 lat, z tego połowa więcej niż 20 lat. To najwyższe wskaźniki w Europie, gorzej jest tylko na Łotwie.

Według NIK nie ma obecnie korzystnych rozwiązań podatkowych, które zachęcałyby do kupowania nowych samochodów. Dzięki funduszom unijnym ograniczone zostały zanieczyszczenia emitowane przez przemysł i energetykę, jednak nie przez samochody.

- Istotna dla poprawy jakości powietrza jest skuteczność systemu badań pojazdów podczas ich dopuszczania do ruchu — twierdzi NIK.

- Oczywiście to prawda, że Niemcy i Austriacy są od nas bogatsi i dlatego mają lepsze i nowsze samochody. Jednak nie tylko pieniądze o tym decydują. U nich duża część samochodów jest w leasingu lub wynajmie, dlatego mogą sobie pozwolić na nowe auta, wymieniane co kilka lat. Poza tym jest inny model życia. W rodzinie wystarczy jeden samochód, do pracy czy do szkoły Niemcy o wiele częściej niż my jeżdżą publiczną komunikacją. A u nas w niektórych rodzinach jest nawet po cztery auta, często każde po trzy tys. złotych - mówi pracownik komisu samochodowego w Przemyślu.


FLESZ: Możemy jeździć bez prawa jazdy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Polskę zalewają stare graty na kołach. 35 procent naszych samochodów ma więcej niż 20 lat - Nowiny

Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto