Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Nowy tramwaj Pesa Jazz Duo przyjechał do Gdańska ZDJĘCIA

Paweł Durkiewicz
Pesa Jazz Duo został w środę zaprezentowany w Gdańsku
Pesa Jazz Duo został w środę zaprezentowany w Gdańsku Przemek Świderski
Jeden z pięciu nowo pozyskanych przez Gdańsk tramwajów Pesa Jazz Duo został w środę zaprezentowany w obecności władz miejskich. Nowoczesny, niskopodłogowy pojazd na tory wyjedzie już za trzy tygodnie.

Do końca roku gotowe do obsługi pasażerów będą także cztery pozostałe nabyte przez miasto tramwaje.

- Cieszymy się, że nowy tramwaj wjeżdża na nasze tory – powiedział Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. - Rozbudowujemy sieć tramwajową, co rusz przybywa nam nowych kilometrów, dlatego wzrasta też zapotrzebowanie na nowe pojazdy. 75 procent naszego taboru to tramwaje niskopodłogowe, co daje nam pod tym względem zdecydowaną pierwszą pozycję wśród polskich miast.

Nowe tramwaje mogą poruszać się na torowiskach o pochyłościach do 6 procent. Umożliwi to obsługę komunikacyjną tzw. „górnego tarasu”.

Jazz Duo to pojazdy dwukierunkowe, dzięki czemu mogą jeździć na liniach, które nie kończą się klasyczną pętlą. Według planów już pod koniec przyszłego roku będą obsługiwać nową linię tramwajową z Siedlec do dzielnicy Piecki Migowo, a w przyszłości pojawią się także na linii, która powstanie na ul. Bulońskiej.

- Cieszy nas, że nowy tramwaj dojechał jeszcze przed ciszą wyborczą - dodał z uśmiechem prezydent Gdańska. - Jesteśmy przeciwni hipokryzji, więc nie ukrywamy, miło nam, że pojawił się u nas przed 15 listopada.

- Przy opracowywaniu warunków zamówienia nowych tramwajów kładliśmy szczególny nacisk na wygodę pasażerów i potrzeby osób niepełnosprawnych - podkreślił Jerzy Zgliczyński, prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej. - Zgodnie z obowiązującymi standardami, każdy pojazd jest przygotowany do przewozu osób z niepełnosprawnością ruchową, osób niewidomych i niedowidzących.

Nie zawsze tak było. W 2011 roku pisaliśmy: Gdańsk: Nowy tramwaj Pesa to koszmar dla niepełnosprawnych. Adamowicz uwagi przekaże producentowi

Zakup 5 składów tramwajowych kosztował miasto ok. 54 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach realizacji III etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej.

- To najnowocześniejszy tramwaj w Polsce – zachwalał swój produkt Tomasz Zaboklicki, prezes bydgoskiej firmy Pesa, dostawcy nowych pojazdów. – Nie ma osi, jest w stu procentach niskopodłogowy, więc moglibyśmy nawet pograć w nim w kręgle. Myślę, że wszystkie nowości techniczne sprawiają, że jest godny nowoczesnego Gdańska. Patrząc na świat i Europę, Gdańsk jest nowoczesnym miastem stawiającym na komunikację publiczną. Linie tramwajowe buduje dziś także np. Paryż, pomimo że jeszcze kilkadziesiąt lat temu je likwidował.

od 7 lat
Wideo

Pensja minimalna 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto