Czerwony, angielski autobus stał się wizytówką kampanii "Wychowały nas książki". Kampania została zorganizowana w ramach ogólnopolskiej akcji Instytutu Książki "Tu czytamy". Zainaugurowano ją w piątek w Krakowie. Dzień później okazję zobaczenia autobusu mieli wszyscy ci, którzy odwiedzili halę widowiskową "Kapelusz".
O akcji dowiedziałam się z internetu - mówi Maria Stachon z Chorzowa. - Na stronach Instytutu można bowiem zagłosować na swoją ulubioną książkę, z czego ja ochoczo skorzystałam, bo czytanie to moja pasja. Wytypowałam "Mistrza i Małgorzatę" Bułhakowa. To książka, która towarzyszy mi przez całe życie.
Ale wyboru ulubionej książki można było nie tylko dokonać za pośrednictwem strony internetowej.
- Taką szansę mieli także wszyscy ci, którzy weszli do czerwonego autobusu - mówi Marek Nowacki z Katowic. - Ja z tej szansy skorzystałem, chociaż znalazłem się tutaj całkiem przypadkiem. I nie żałuję, bo dzięki temu spędziłem miłe popołudnie - dodaje ze śmiechem.
Co ciekawe, czerwony autobus to nie była tylko swoista urna wyborcza. Osoby, które przyszły do parku w sobotę, miały okazję przekonać się, jakie książki najbardziej cenią znani dziennikarze i aktorzy.
- Na wystawie były zdjęcia Lidii Popiel, które przedstawiały znanych nam z telewizji ludzi ze swoimi ulubionymi książkami - wyjaśnia Marek Myśliwec z Zabrza. - Mnie osobiście najbardziej podobało się zdjęcie Szymona Majewskiego. Ale interesujące były też fotografie Cezarego Pazury, Macieja Zienia, Martyny Wojciechowskiej i Małgorzaty Niemen.
Warto dodać, że swoje zdjęcia zaprezentowali też fotoreporterzy, którzy na co dzień pracują w Polsce Dzienniku Zachodnim: Arkadiusz Ławrywianiec i Arkadiusz Gola. Pokazali zwykłych ludzi, którzy czytają książki w niezwykłych sytuacjach (na przykład w wannie).
Większość osób, które opuszczało czerwony autobus była zadowolona. - To bardzo dobry sposób na to, by promować czytelnictwo - komentuje Stachon. - W dobie internetu i krótkich informacji w radiu i telewizji czytanie przestało być atrakcyjne. A przecież dzięki czytaniu możemy przeżyć nowe, wspaniałe przygody. I wzbogacić się nie tylko duchowo. Książki przecież urozmaicają nasz język i uczą poprawnie pisać.
Czytanie ma być formą rozrywki i sposobem spędzania wolnego czasu - taki cel postawili sobie organizatorzy akcji. Wszystko dlatego, że bardzo zatrważające są dane dotyczące czytelnictwa. Z sondażu przeprowadzonego przez TNS - OBOP wynika, że wśród osób nieczytających książek przeważają mężczyźni: 54 proc., osoby w wieku co najmniej 30 lat: 58 proc., mieszkańcy wsi: 60 proc. Dlatego chciano pokazać, że czytać tak naprawdę można wszędzie.
Autobus pojedzie jeszcze do sześciu miast w Polsce. Ostatnim przystankiem jest Warszawa. Tam autobus dojedzie 29 października. Cała akcja została objęta patronatem Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?