Spis treści
- Pociąg marzeń naszych dziadków. Orient Express zachwycał podróżnych i artystów
- Orient Express – pociąg, który przeszedł do legendy
- Legendarne wagony Orient Expressu znalazły się... w Polsce. Historia niezwykłego odkrycia
- Orient Express i włoskie La Dolce Vita
- Nowa trasa niezwykłego pociągu. Orient Express wyruszy z Rzymu i Paryża
- Ceny biletów na przejażdżkę Orient Expressem robią wrażenie
- Orient Express – jak będzie wyglądał luksusowy pociąg?
Pociąg marzeń naszych dziadków. Orient Express zachwycał podróżnych i artystów
Orient Express powstał w czasach, gdy podróże stały się jedną z ulubionych rozrywek zamożnych klas starego kontynentu. Granice Europy były otwarte, regiony ościenne jak Turcja i większa część Północnej Afryki były spacyfikowane i zmuszone do uległości, technologia szła naprzód i wszystkim wydawało się, że żyją w najlepszych czasach. To tzw. La Belle Epoque, czyli Piękna Epoka, gdy cały świat zdawał się usługiwać uprzywilejowanym Europejczykom.
Nic dziwnego, że w takich czasach musiał powstać niezwykły środek transportu, który sprostałby oczekiwaniom europejskich wyższych klas. Tak narodził się Orient Express, dziecko belgijskiego inżyniera i przedsiębiorcy, Georgesa Nagelmackersa.
Orient Express był luksusowym i nowoczesnym pociągiem. Oferował komfortowe wagony z sypialniami, znakomitą restaurację, szokującą jak na owe czasy prędkość 80 km/h i – przede wszystkim – trasę godną europejskich ambicji. Wiodła ona z Paryża do Stambułu, liczyła prawie 3 tys. kilometrów, a jej pokonanie zajmowało 67 godzin.
Czytaj też:
Orient Express – pociąg, który przeszedł do legendy
Orient Express stał się sensacją zaraz po swoim pierwszym kursie w 1883 r. Szybko trafił do literatury, a z niej do filmu. To właśnie ten pociąg natchnął Agathę Christie do napisania powieści „Morderstwo w Orient Expressie”, w tym niezwykłym składzie Jan Fleming umieścił część akcji swych „Pozdrowień z Rosji” z Jamesem Bondem. Luksusowe wagony tego niebywałego pociągu stanowiły tło wydarzeń wielu innych powieści i filmów.
Po II wojnie światowej żelazna kurtyna bardzo utrudniła funkcjonowanie Orient Expressu, który zaczął skracać trasy i często zmieniał właścicieli. Co ważne, podróżowanie luksusowym pociągiem nie było tanie i wielu pasażerów wolało korzystać z rozwijających się połączeń lotniczych.
Ostatni kurs Orient Expressu odbył się formalnie w 1977 r. Jeszcze w 1982 r. część wagonów została odrestaurowana i do dziś można je wynająć na specjalne kursy w ramach tzw. linii Venice-Simplon Orient Express. Na taką przejażdżkę wybrał się np. Michael Jackson. O tym, jak wygląda taka przejażdżka, możecie przekonać się, oglądając poniższy film:
Legendarne wagony Orient Expressu znalazły się... w Polsce. Historia niezwykłego odkrycia
Najsłynniejszy skład Orient Expressu nazywany był Nostalgie-Istanbul-Orient-Express i jego wagony przez pewien czas uchodziły za zaginione. W 2015 r. odkryto je – zachowane w niezłym stanie – w Polsce, w Małaszewiczach na Lubelszczyźnie, blisko granicy z Białorusią.
Wagony stały na tamtejszej bocznicy od 2008 r. Wchodziły w skład pociągu jadącego z Paryża do Hongkongu. Należały wówczas do szwajcarskiej firmy z siedzibą w Zurychu, która wynajmowała je rosyjskiemu przewoźnikowi „Orient Express”, wożącemu turystów do Władywostoku i Pekinu. Po zakończeniu dzierżawy doszło do nieporozumień, wagony stanęły akurat w Małaszewiczach, a z czasem zostały unieruchomione przez zbieraczy złomu, którzy podkradali części.
W 2015 r. Arthur Mettetal, badacz historii techniki, wypatrzył wagony przypadkiem, na jednym z filmików opublikowanych na YouTube przez anonimowego internautę. Tak świat dowiedział się, że słynne wagony pociągu Nostalgie-Istanbul-Orient-Express znajdują się w Polsce. Wagony przetransportowano do Francji, gdzie od 2017 r. trwa ich renowacja. Pracami przy odnowie historycznego pociągu kieruje architekt Maxime d’Angeac, który dba o to, by zachować oryginalny wygląd i wyposażenie wagonów w stylu Art Deco z lat 20. i 30. XX w.
W 2017 r. udziały w Orient Expressie i wagony z Małaszewicz kupiła włoska firma hotelarska AccorHotels. Przedsiębiorstwo ogłosiło ambitny plan przywrócenia Orient Expressu światu w 2024 r. Jeden skład – La Dolce Vita – ma jeździć m.in. z Włoch, drugi – ten z Małaszewicz – będzie kursował z Paryża, a trasa obu będzie prowadziła do Stambułu.
Orient Express i włoskie La Dolce Vita
Włoskie spółki Accor i Arsenale s.p.a. (firma zajmująca się organizacją wydarzeń kulturalnych i renowacją zabytków) we współpracy z przewoźnikiem Trenitalia i Fondazione FS Italiane (fundacją dbającą o historyczne pociągi, perony i tory Włoch) ogłosiły, że uruchomią ponownie legendarny Orient Express. Włosi chcą promować luksusową turystykę kolejową w ramach marki La Dolce Vita, która nawiązuje do stylistyki włoskich lat 60. i 70. XX w.
- Francuska linia Orient Expressu ma ruszyć w pierwszą trasę w 2024 r., akurat na Letnie Igrzyska Olimpijskie w Paryżu. Pociąg będzie się składał z 14 luksusowych wagonów sypialnych i 3 apartamentów (w tym całego wagonu w standardzie prezydenckim). Pasażerowie będą też mieli do dyspozycji salon, restaurację, bar i scenę.
- Nowe wagony włoskiego składu Orient Expressu zostały zaprojektowane przez Dimorestudio. Pociąg ma wyznaczyć nowe standardy luksusu. Oferuje 12 kabin w standardzie deluxe, do tego 18 apartamentów i jeden apartament honorowy. Pociągowa restauracja ma zatrudniać najlepszych kucharzy i serwować podróżnym tylko i wyłącznie wykwintne potrawy.
Czytaj też: Najciekawsze miejsca w Polsce, do których można dotrzeć bez samochodu
Nowa trasa niezwykłego pociągu. Orient Express wyruszy z Rzymu i Paryża
Włoski Orient Express ma zacząć jeździć na końcu 2024 r. na 8 różnych trasach po najpiękniejszych regionach Włoch, od Wenecji po Palermo. Firma Accor planuje wznieść nowe luksusowe hotele, dedykowane Orient Expressowi i jego pasażerom: Minerwa w Rzymie oraz Orient Express Palazzo Don Giovannelli w Wenecji.
Docelowo Orient Express ma także kierować się do Paryża, Stambułu i chorwackiego Splitu. Łączna długość planowanych tras ma wynieść ok. 16 tys. kilometrów. Na trasie Orient Expressu pasażerowie będą mogli podziwiać piękno europejskiej natury i sztuki. Planowane są postoje i wycieczki fakultatywne.
Jeśli chodzi o francuski Orient Express, nie wiadomo jeszcze, na jakich dokładnie trasach będzie jeździł, ale najprawdopodobniej połączy Paryż ze Stambułem.
Czytaj też: Magiczna kolejowa podróż po Turcji – Ekspres Wschodni jest już gotowy na nowy sezon
Ceny biletów na przejażdżkę Orient Expressem robią wrażenie
Firma Accor zaprezentowała szczegóły dotyczące swoich planów związanych z włoską linią Orient Expressu na targach luksusowych podróży ILTM Cannes w grudniu 2022 r. Uruchomiono też wtedy rezerwację biletów.
Ile kosztuje przejażdżka pociągiem marzeń? Ceny zależą od standardu przedziału. Jedna noc w przedziale 2-osobowym może kosztować od 6,6 tys. do 25 tys. euro (29-108 tys. zł).
Nie wiadomo, jak będą się kształtować ceny w składzie francuskim. Są jednak w Europie odpowiedniki, które mogą przybliżyć potencjalny koszt zainteresowanym. Brytyjczycy od lat obsługują własny zabytkowy skład pociągu Orient Express, kursujący z Londynu m.in. do Wenecji. Pociąg nie jest zwykłym środkiem transportu, lecz atrakcją turystyczną i formą wypoczynku, a w cenę biletu wliczony jest np. wystawny posiłek.
Ceny przykładowych biletów na brytyjski Orient Express są następujące:
- całodzienna przejażdżka po Brytanii: 295 funtów za osobę (ok. 1500 zł),
- podróż do Europy w pociągu sypialnianym: od 2920 funtów za osobę (ok. 14 800 zł).
Szczegółowy cennik jest dostępny online.
Orient Express – jak będzie wyglądał luksusowy pociąg?
Obejrzyjcie galerię zdjęć, pokazujących zabytkowe wagony Orient Expressu i wizualizacje tego, jak będzie wyglądał odnowiony włoski skład pociągu.
Źródła: group.accor.com, fondazionefs.it, orient-express.com, The Mirror, Accor.com, lonelyplanet.com.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?