Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Metro na Śląsku? Naziemne pociągi metra na Śląsku i w Zagłębiu. To realna wizja przyszłości?

Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Metro na Śląsku to realna wizja przyszłości?

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Metro na Śląsku to realna wizja przyszłości? Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Mat. prasowe
O metrze na Śląsku mówi się od lat. Projekt monorailu, czyli wiszącej kolei znajduje się w koncepcji Kolei Metropolitalnej. Metro na Śląsku to także propozycja chorzowskiego Alstomu. Czy rzeczywiście budowa metra w aglomeracji śląskiej to realna wizja? Plany są, możliwości technologiczne też. Obecnie jednak to tylko koncepcja.

Metro w aglomeracji śląskiej? Alstom Konstal w Chorzowie zapewnia, że metro na Śląsku to realna wizja

Alstom już w 2018 roku zaprezentował nowoczesne rozwiązania dla budowy metra w aglomeracji śląskiej. Śląski Alstom specjalizuje się w dwóch obszarach działalności – są to metro i pociągi regionalne. Nic dziwnego, że to właśnie Alstom proponuje, by na Śląsku powstał system metra. Jak wskazuje dyrektor zarządzający Alstom Konstal SA - metro w aglomeracji śląskiej to realna wizja przyszłości.

- Metro na Śląsku, to nie tylko realna wizja, ale i konieczność, która umożliwi przejęcie potoków pasażerskich z dróg, a także pobudzi rozwój tkanki miejskiej, umożliwiając powstanie aglomeracji śląskiej jako spójnego obszaru urbanistycznego. Miastotwórczą rolę metra widać chociażby w Warszawie, gdzie całe nowe osiedle na Ursynowie powstało w następstwie zbudowania pierwszej linii metra - mówi Paweł Siwek, dyrektor zarządzający Alstom Konstal S.A.w Chorzowie.

Metro na Śląsku już za 3-4 lata? Alstom przekonuje, że jest to możliwe ZDJĘCIA + WIDEO

Metro na Śląsku już za 3-4 lata? Alstom przekonuje, że jest ...

- Alstom od wielu lat proponuje dla Śląska rozwiązanie jakim jest system Axonis, zintegrowany system metra obejmujący infrastrukturę, sterowanie, pojazdy kolejowe oraz proponuje zostanie operatorem takiego systemu na kolejne np. 15-30 lat. System Axonis jest to system lekkiego metra, które w centrach miast może być prowadzone w tunelu, na poziomie gruntu lub na estakadzie, co idealnie umożliwia dopasowanie się do istniejącej tkanki miejskiej. Czas dostawy takiego systemu po przekazaniu terenu inwestycji to około 48 miesięcy, a ponadto koszt rozwiązania na estakadzie jest o połowę mniejszy, niż tradycyjna budowa w tunelu. Widzimy zatem, że rozwiązanie to jest realne z technicznego i ekonomicznego punktu widzenia oraz możliwe do zrealizowania w najbliższych latach - dodaje dyrektor Alstom Konstal S.A. w Chorzowie.

Zobacz koniecznie

Alstom Konstal: tysiące pracowników w siedzibach w Katowicach, Warszawie i Chorzowie

Chorzowski zakład Alstom Konstal jest największą fabryką koncernu w kraju. Ponadto w Świętochłowicach na terenie Delta Trans działa zakład, w którym są dwa warsztaty, jest również nieduży zakład w Katowicach. W Warszawie, a dokładnie w Piasecznie funkcjonuje serwis i produkcja wózków, które fabryka dostarcza do zakładu w Chorzowie, w Warszawie jest zlokalizowany również Warsztat Utrzymania Pendolino, w którym serwisowane jest 20 pociągów pendolino, które codziennie pokonują 21 000 km i odwiedzają 34 miasta w Polsce.

Warszawskie biuro to jednocześnie biuro handlowe i Centrala na Europę Środkową i Wschodnią – w Alstom region ten obejmuje 17 krajów. Alstom w zakładach w Chorzowie, Katowicach i Świętochłowicach zatrudnia 1700 pracowników. W całej Polsce to ponad 1950 pracowników.

Projekt monorailu, czyli wiszącej kolei łączącej Katowice i Sosnowiec z Pyrzowicami

Nie tylko chorzowski Alstom proponuje, by w aglomeracji śląskiej powstało metro. Projekt monorailu, czyli wiszącej kolei to jeden z elementów koncepcji Kolei Metropolitalnej. Monorail miałby połączyć centra Katowic i Sosnowca z lotniskiem w Pyrzowicach. oczywiście to tylko koncepcja.

Całe studium wykonalności dla Kolei Metropolitalnej będzie gotowa za niecałe 4 lata. Latem 2020 roku podpisana została umowa na opracowanie tego dokumentu. W projekcie jest m.in. mowa o budowie kolei jednoszynowej (monorail), która miałaby połączyć miasta Śląska i Zagłębia z Międzynarodowym Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach. Jednak już w koncepcji zaznaczono, że jej powstanie uzależnione będzie od rozwoju Katowice Airport, które powinno obsługiwać rocznie 10 mln pasażerów. Z szacunków portu lotniczego wynika, że mogłoby się to stać w okolicach 2030 roku.

Koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada natomiast wiele innych, bardziej podstawowych inwestycji m.in. budowę torów przeznaczonych dla lekkiej kolei miejskiej, przejeżdżającej przez Gliwice, Tychy, Rudę Śląską, Mikołów, Gliwice i Knurów.

Ponadto koncepcja Kolei Metropolitalnej zakłada, że cała sieć kolejowa będzie miała długość niemal 400 km i połączyłaby m.in. Pyskowice z Dąbrową Górniczą, Nowy Bieruń z Tarnowskimi Górami. To również nowe przystanki, których miałoby być prawie 130. Najwięcej nowych lokalizacji ma być w Katowicach, m.in. przy Politechnice Śląskiej i na osiedlu Witosa. Trzy przystanki są planowane w Sosnowcu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto