Metro na Śląsku już za 3-4 lata? Alstom przekonuje, że jest to możliwe ZDJĘCIA + WIDEO

Olga Krzyżyk
Metro na Śląsku już za 3-4 lata? Alstom przekonuje, że jest to możliwe ZDJĘCIA + WIDEO Olga Krzyżyk
Metro na Śląsku już za 3-4 lata? Alstom przekonuje, że jest to możliwe. Alstom Konstal Chorzów zaprezentował nowoczesne rozwiązania dla budowy metra w aglomeracji śląskiej. Metro to byłoby w pełni zautomatyzowane. System lekkiego metro poprowadziłby wagony metra na wiaduktach lub linią na poziomie jezdni, tylko ewentualnie pod ziemią.

Metro dla Ślaska. Alstom rozpoczyna dyskusję o systemie metra w naszej aglomeracji

Alstom w Polsce produkuje i eksportuje zaawansowane technologicznie produkty w ramach 19 projektów realizowanych w 10 krajach w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Australii. Tym razem Alstom wychodzi z koncepcją zbudowania nowoczesnego metra na Śląsku. Czy jednak system metra jest potrzebny w aglomeracji śląskiej?

- Metro jest niezbędne na Śląsku. Byle stłuczka obecnie blokuje centrum Katowic. Metro ma przewagę przepustowości. Jedna linia metra może przewozić tyle pasażerów na godzinę ile jest w stanie przepuścić 30-pasmowa autostrada. Nie tędy jednak droga. Korki będą. Większa ilość autobusów i tramwajów też w końcu utknie w korkach. Metro to kolej, która jeździ po liniach niezależnych od innych środków transportu i to jest jej atut - mówi dr hab. inż. Janusz Ćwiek prof. nzw. w Pol. Śl. Kierownik Katedry Transportu Kolejowego Wydziału Transportu Politechniki Śląskiej.

Alstom zaprezentował przełomowe technologie pozwalające zbudować system metra w aglomeracji śląskiej. Metro to byłoby w pełni zautomatyzowane o przepustowości od 10 do 45 tys. pasażerów na godzinę w każdym z kierunków. Jednym z nowoczesnych rozwiązań jest system metra Axonis. To system lekkiego metra „pod klucz” o przepustowości od 10 do 45 tys. pasażerów na godzinę w każdym z kierunków, który jest łatwy do wprowadzenia w mieście, szybki w budowie i bezobsługowy. Pozwala to na optymalizację kosztów budowy, eksploatacji i utrzymania.

- Nowinkami na Śląsku będzie po pierwsze w pełni zautomatyzowany pociąg metra, czyli bez maszynisty i obsługi. Zautomatyzowane perony pozwalałyby pasażerom wsiadać i wysiadać z metra, bez zaangażowania ludzi. Wiemy z różnych badań, że zautomatyzowanie systemu zmniejsza znacznie wypadkowość. Takie metra jeżdżą już w Paryżu czy w Singapurze. Druga nowość dotyczy tego, że chcielibyśmy wprowadzić na Śląsku możliwość odzyskiwania energii. Metro rozpędza się na jednej stacji i zwalnia na drugiej. To doskonały moment, by odzyskać energię. To pozwoliłoby na stworzenie energooszczędnego systemu metra - wyjaśnia Lesław Kuzaj, prezes Alstom Polska.

System opiera się na kolei konwencjonalnej (na stalowych kołach), która może poruszać się na wiaduktach, pod ziemią i w poziomie ulicy, przy minimalnym promieniu łuku 45 metrów i nachyleniu toru 6 proc., co ułatwia wprowadzenie systemu do zatłoczonej i silnie zurbanizowanej aglomeracji śląskiej. W przypadku wariantu przebiegającego na wiaduktach metra, system pozwala na uruchomienie Axonis w ciągu 3–4 lat.

Alstom deklaruje, że jeżeli ogłoszony zostanie przetarg na budowę systemu metra na Śląsku, to złoży swoją ofertę, a ponadto wyłoży część pieniędzy na tę inwestycję. Ile? Tego nie wiadomo. Wszystko będzie zależało od długości linii oraz projektu.

Alstom produkuje metro dla Rijadu i Dubaju. Wagony są przestronne i nowoczesne

Obecnie chorzowski zakład Alstom jest światowym centrum kompetencji wyspecjalizowanym w produkcji tramwajów, składów metra i pociągów regionalnych, jak również komponentów dla transportu miejskiego i podmiejskiego. To jedyna fabryka w Polsce dysponująca halami przystosowanymi do produkcji pudeł z aluminium, stali i stali nierdzewnej. Do najważniejszych projektów, będących obecnie w fazie produkcji Alstomu, należą najnowocześniejsze składy metra dla Rijadu i Dubaju.

- Alstom z dumą dostarcza najbardziej zaawansowany technologicznie tabor dla sztandarowych projektów na całym świecie, takich jak sieci metra w Rijadzie i Dubaju. Polscy inżynierowie i fachowcy stworzyli produkty najwyższej jakości, które spotkały się z uznaniem klientów - mówi Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Konstal.

W ramach kontraktu w Chorzowie fabryka Alstom wyprodukuje 69 składów pociągów metra dla Rijadu. W ramach zamówienia na zaprojektowanie i wybudowanie linii 4, 5 i 6 metra w Rijadzie, które zostało w 2013 roku udzielone konsorcjum FAST przez Urząd Rozwoju Miasta Ar-Rijad (ADA), fabryka Alstom w Chorzowie wyprodukuje 69 składów pociągów metra Rijad Metropolis. Zakończenie dostaw metra z fabryki w Chorzowie planowane jest w 2018 roku.

- Metro to jest w pełni zautomatyzowane. W każdym pociągu są trzy klasy: pierwsza klasa przeznaczona dla Arabów, ale tylko mężczyzn, druga dla pozostałych mieszkańców, a trzecią rodzinną będą podróżowały kobiety. Jest to związane oczywiście z segregacją kulturową, która występuje w Arabii Saudyjskiej - mówi Radosław Banach, dyrektor zarządzający Alstom Konstal.

Trzy klasy są podzielone szklanymi drzwiami. Uchwyty wykonano w kształcie palm. W pociągu metra znajdują się także półki bagażowe. Oczywiście pociągi są klimatyzowane i pozbawione pulpitu maszynisty.

Alstom Konstal: tysiące pracowników w siedzibach w Katowicach, Warszawie i Chorzowie

Alstom zatrudnia w Polsce 1 600 pracowników w swoich siedzibach w Katowicach i Warszawie, które zajmują się produkcją pociągów, usługami serwisowymi dla pociągów Pendolino oraz innymi projektami z zakresu mobilności. Fabryka taboru szynowego jest światowym centrum kompetencyjnym firmy Alstom, która specjalizuje się w produkcji metra, tramwajów, pociągów regionalnych oraz komponentów dla transportu miejskiego i podmiejskiego. Polska fabryka Alstom, w pełni przygotowana do produkcji pojazdów szynowych na eksport, bierze udział w znaczących projektach dotyczących rozwoju miejskiej mobilności na świecie.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

"... do tego strasznie hałasują przy ruszaniu, hamowaniu i skręcaniu..." - blachosmrody zwane samochodami? Tak, masz rację, jeszcze rozjeżdżają każdy skrawek zieleni tym złomem i zastawiają wszystko co się da tak że straż pożarna nie dojedzie. Też jestem za znacznym ograniczaniem ruchu blachosmrodów i nie wpuszczania ich do centrów miast, jest to do zrobienia pod warunkiem organizacji sprawnej komunikacji tramwajowej autobusowej i koniecznie tego czego na śląsku brakuje od lat czyli kolei aglomeracyjnej.

a
anty

Tjaaa, ale 1 kwietnia już był ;-). Od czasów Gierka nie zbudowano nawet kilometra zupełnie nowej trasy tramwajowej czy kolejowej, większość dużych osiedli, nawet całe miasta nie mają choćby stacyjki, za to polikwidowano i zaorano wieeeeeeeeele kilometrów szyn. To od razu, w 3-4 latka powstanie o wiele droższa sieć metra :-)))). Najlepiej od razu ze dwóch lub trzech metrów :-).

Dodaj ogłoszenie