Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejka "Elka" jest nieczynna. Powód? Prace serwisowe i przegląd techniczny 7-15 WRZEŚNIA

Olga Krzyżyk
Olga Krzyżyk
Stare i współczesne zdjęcia "Elki"
Stare i współczesne zdjęcia "Elki" Arc
Wstrzymano kursowanie kolejki liniowej "Elka" w Parku Śląskim. Bez obawy. Kolejka działa, nie zepsuła się. Musi przejść jednak przegląd techniczny i trzeba wykonać też prace serwisowe. Kolejka została wstrzymana 7 września i będzie nieczynna do soboty 15 września.

Od 7 do 15 września nie będzie można jeździć kolejką liniowa "Elka". Rozpoczął się bowiem przegląd techniczny kolejki. Muszą zostać też wykonane niezbędne prace serwisowe. Przez też czas kolejka będzie nieczynna.

- Jesteśmy po pięciu latach użytkowania nowej Elki. W ramach gwarancji, jaką zapewnił wykonawca możemy nieodpłatnie wykonać kosmetyczne prace przy części elementów budynków stacyjnych użytkowanych przez nawet 200 tys. osób rocznie (tyle odwiedza Elkę). Chodzi o uzupełnienie ubytków w posadzkach i schodach czy odświeżenie drobnych, metalowych elementów zewnętrznych na stacjach. Prace staramy się wykonywać w ciągu tygodnia (konieczna jest dobra pogoda) tak, by goście Parku mogli w czasie weekendów korzystać z kolejki - mówi Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiąskiego.

Dzisiaj 7 września mija dokładnie 51 lat od uruchomienia kolejki liniowej "Elka". Uroczyste otwarcie "Elki" było dokładnie 7 września 1967. To była pierwsza tego typu atrakcja w Europie. W otwarciu wzięli udział mieszkańcy, ale też ówczesne władze: I Sekretarz KW PZPR w Katowicach - Edward Gierek, twórca Parku Śląskiego gen. Jerzy Ziętek oraz dyrektor Wojewódzkiego Parku Kultury i Wypoczynku - Julian Koba.

"Elka" po otwarciu cieszyła się dużą popularnością. W przeciągu roku przewoziła około 135 tysięcy osób. Są to jednak dane z całokształtu jej działalności. Można więc przypuszczać, że na samym początku liczba ta była znacznie większa.

Niegdyś przy wejściu na każdą stację "Elki" działały automaty z biletami, a pracownicy kolejki nosili te same spodnie oraz koszulki w trzech głównych kolorach: żółtym, niebieskim oraz czerwonym. Dodatkowo każda ze stacji miała swojego maszynistę (z wyjątkiem stacji Planetarium), którego zadaniem było uruchamianie kolejki oraz przekazywanie ważnych informacji do maszynistów na kolejnych odcinkach trasy. Nie można również zapomnieć o osobach, które zajmowały się pomocą przy wsiadaniu na linowe krzesełka oraz służbach dbających o czystość.

Kolejkę Linową tworzyły odrębne odcinki połączone w trójkąt. Jego wierzchołkami były trzy główne stacje: Stadion Śląski, Wesołe Miasteczko, Planetarium. Główną stacją napędową była stacja Stadion Śląski, gdzie znajdowały się silniki dwóch kolejnych przystanków.

Nową „Elkę" otwarto 8 września 2013 roku, po kilkuletniej przerwie, demontażu starej kolejki i trwającej dokładnie pół roku budowie odcinka ze Stadionu Śląskiego do Śląskiego Wesołego Miasteczka. Długość trasy to 2185 metrów w linii prostej. "Elka" jest jedyną w Polsce kolejką działającą w systemie mieszanym.

Do dyspozycji użytkowników są 8-osobowe gondole oraz 4-osobowe kanapy. Tych pierwszych jest piętnaście, a drugich trzydzieści. Maksymalna prędkość Elki wynosi 5 metrów na sekundę, a minimalna około 0,5 metra na sekundę, jednak rekreacyjnie jeździmy z prędkością ok. 2 m/s. Wycieczka w obie strony trwa średnio 40 minut Jednocześnie kolejką może podróżować 240 pasażerów. Najwyższy słup kolejki ma wysokość 21,5 metrów. Pełna ilość pojazdów wypuszczane jest w odstępach co 110 metrów.

POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto