Wybierz region

Wybierz miasto

    Zabawa - Chorzowski Teatr Ogrodowy

    Sztygarka
    Chorzów, ul. Ks. Skargi P./34 a/d, +48 32 249 59 92

    19:00 - 20:00 Niedziela, 13 sierpnia

    • 20zł

    Teatr praMontownia (Warszawa)
    tekst: Sławomir Mrożek
    reżyseria: zespoł
    opieka artystyczna: Jarosław Gajewski
    premiera: 5 marca 1995, Koło Naukowe PWST w Warszawie
    na scenie: Adam Krawczuk, Rafał Rutkowski, Maciej Wierzbicki
    czas trwania: 60 minut

    Przewrotna odpowiedź Mrożka na Wesele S. Wyspiańskiego. Historia trzech mężczyzn, ktorym zabawa jawi się jako synonim prawdziwego życia. Ale jak tu się bawić, skoro nie ma zabawy? W dziwnej izbie, w ktorej się znaleźli, nie ma muzyki, nie ma gości. Nie wiadomo co się w niej odbyło lub odbyć miało. Może ślub, może stypa? Polakow portret własny.
    O powstaniu spektaklu:
    Podczas wykładu inaugurującego nowy rok akademicki, wygłoszonego w PWST im. A. Zelwerowicza w Warszawie 3 października 1995 roku, Jan Englert powiedział: „Nie przypadkiem to tutaj, w szkole, powstały bodaj najciekawsze rzeczy teatralne ubiegłego sezonu. Jak chce krytyka, dyplom Miłości i gniewu Osborne’a w reżyserii Mariusza Benoit grany w Teatrze Powszechnym został uznany za najciekawszy spektakl w Warszawie. Ja sam uważam samodzielną pracę studentow III roku Wydziału Aktorskiego: Zabawę Mrożka, za jeden z najciekawszych spektakli ostatnich lat. Oba te przedstawienia nie były odkrywcze. Ale oba bazowały na entuzjazmie wykonawcow. Wykonawcow profesjonalnie przygotowanych do wykonywania zawodu”.
    Tworcy Zabawy, czyli Adam Krawczuk, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki, zrealizowali spektakl pod okiem Jarosława Gajewskiego i we wspołpracy z Agatą Warchulską i Piotrem Ziniewiczem, według własnego pomysłu, w ramach koła naukowego działającego na wydziale. Już wkrotce po premierze 5 marca 1995 roku okazało się, że zdanie Jana Englerta na temat Zabawy podzielają nie tylko krytycy i znawcy teatru, lecz także tak zwani zwykli widzowie. Podkreślano niezwykle profesjonalny warsztat, mistrzostwo w opanowaniu ciała i sceny, a przede wszystkim – młodzieńczą żywiołowość i pasję grania u aktorow.
    Spektakl rozpoczął triumfalny pochod przez Polskę i większość jej owczesnych większych i mniejszych festiwali, zdobywając między innymi wyrożnienie zespołowe w II Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Wspołczesnej, Grand Prix podczas Ogolnopolskiego Przeglądu Teatrow Małych Form „Kontrapunkt’96” w Szczecinie i wreszcie Nagrodę im. prof. A. Bardiniego. Rownocześnie spektakl stał się towarem eksportowym – odwiedził festiwale w Awinionie, Amsterdamie i Ankarze; teatry w Chicago i Glasgow
    Wypowiedź Krzysztofa Rudzińskiego, byłego dyrektora Teatru Powszechnego w Warszawie:
    Zabawa Sławomira Mrożka grana na niewielkiej scenie w Kole przez trojkę wowczas jeszcze studentow warszawskiej PWST zachwyciła mnie i urzekła. Zachwyciła szacunkiem młodych dla teatralnej i literackiej tradycji połączonej z bardzo wspołczesną wrażliwością. Urzekła radością grania wszystkich młodych wykonawcow. Zapragnąłem włączyć ten spektakl do repertuaru Powszechnego. Nasz zespoł przyjął ich z ochotą.
    Z recenzji:
    Zabawa […] łączy perfekcyjne aktorstwo zespołowe z prostotą inscenizacji. […] Wszyscy [aktorzy] stroją na tę samą, ironiczną nutę mrożkową, dając jej wspołczesne brzmienie. […] umieją przy tym wyważyć gagi i głębszy sens sztuki, ktora jest przewrotną odpowiedzią Mrożka na Wesele używają do tego kilku najprostszych rekwizytow: stołu, pustej butelki i pudła po akordeonie, ktore gra rolę trumny. Adam Krawczuk, Rafał Rutkowski i Maciej Wierzbicki umieją wykorzystać swoją siłę komiczną i rożnice w temperamentach, aby pokazać falowanie nastrojow, strach i pęd do zabawy, ktore na przemian opanowują Parobkow.[...]
    Iwona Ławecka, „Życie Warszawy”
    Dialogi Mrożka brzmią w ich ustach świeżo i wiarygodnie, a tempo akcji nie słabnie. Nawet w najbardziej groteskowych sytuacjach nie widać przerysowanej gry wykonawcow, ani chęci wyrwania się przed szereg z własną solowką. Na uznanie zasługuje brawurowy przerywnik muzyczny tria aktorow na skrzypce, akordeon i perkusję.
    Janusz R. Kowalczyk, „Rzeczpospolita"

    Imprezy i Wydarzenia pochodzą z bazy danych Coigdzie.pl Sp. z o.o.

    Zgłoś wydarzenie do moderacji

    Ilość znaków do wykorzystania: 140

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w Polityce Prywatności. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!

    Plebiscyt

    Miss Polski 2015 [GŁOSOWANIE]. Która dziewczyna powinna wygrać? [GŁOSOWANIE]

    Miss Polski 2015 [GŁOSOWANIE]. Która dziewczyna powinna wygrać? [GŁOSOWANIE]