Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Małopolsko - Śląski?

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Wstępna wizualizacja CPK
Wstępna wizualizacja CPK CPK
Pociąg ma jechać z prędkością 250 km/h. Do Warszawy zajedziemy z Katowic w godzinę i 45 minut, do Krakowa w pół godziny. Budowie CPK towarzyszą inwestycje w kolej. Dla Górnego Śląska najważniejsza jest szprycha nr 7. Ale nowy węzeł kolejowy na trasie z Warszawy ma być pod Olkuszem, a nie w Katowicach. Dokładnej lokalizacji brak, ale Katowice boją się, że wypadną z międzynarodowego trasowania. Pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild uspokaja: Katowice nie zostaną pominięte, za to zyskają szybsze połączenia z Warszawą i Krakowem. Na planszach w galerii: założenia szprychy nr 7, mapy i czas podróży.

W środę 9 października 2019 poznamy rozwiązania dla Śląska i Małopolski. Będzie to podsumowanie regionalnych konsultacji, dotyczących tras kolejowych do planowanego Centralnego Portu Komunikacyjnego między Warszawą a Łodzią. Według wstępnych założeń, węzeł małopolsko-śląski miałby się znajdować koło Olkusza.

O co dokładnie chodzi? Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, która byłaby przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ). To będzie nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą. Koncepcja zakłada przywrócenie kolei w Jastrzębiu Zdroju, dziś chyba największym polskim miastem bez pociągu, podróż z Katowic do Warszawy w czasie 1 godz. 45 minut (dziś najszybsze połączenie ma 2 godz. 21 minut), a z Katowic do Krakowa - w 35 minut (dziś, z racji skandalicznie przedłużającego się remontu torów, trwa 2 godziny). Konsultacje w tej sprawie trwały m.in. we wrześniu 2019. CPK ma być gotowy najwcześniej w 2027 roku.

Czy w Katowicach nie będzie międzynarodowych pociągów?

W czym zatem problem? W tym, że władze Katowic obawiają się, że to oznacza marginalizację miasta. Te obawy potwierdził w rozmowie z nami pełnomocnik rządu ds. CPK, Mikołaj Wild.

- Zapytania w tej sprawie płynęły do nas głównie z Katowic. Dotyczyły obawy, że Katowice miałyby zostać pominięte z trasowania międzynarodowego. Tak się nie zdarzy. Katowice poza tym, co mają, uzyskają jeszcze szybsze połączenie z Warszawą w czasie radykalnie krótszym i szybkie połączenia z Krakowem - mówił.

- To z perspektywy rozwoju Katowic i z perspektywy rozwoju całego obszaru metropolitalnego, ciągnącego się od Katowic do Krakowa, jest gigantyczna szansa rozwojowa. Jednocześnie Rzeczpospolita uzyska szybkie połączenia z Ostrawą i włączenie w sieć kolejową największego polskiego miasta bez kolei, czyli Jastrzębia Zdroju. To oznacza ni mniej ni więcej, tylko to, że obszar ekonomicznego ciążenia metropolii przekracza granice Polski - dodał Mikołaj Wild.

Na planszach w galerii znajdziecie wstępne wizualizacje CPK i plansze, przygotowane do konsultacji w sprawie szprychy nr 7 w woj. śląskim.

Jak swoje obawy przedstawiają urzędnicy z Katowic?

- Przedstawioną koncepcję utworzenia nowego węzła kolejowego Małopolsko - Śląskiego w rejonie Olkusza traktujemy jako wstępną propozycję rozwoju w ramach większej koncepcji sieci kolejowych w Polsce - mówi Ewa Lipka, rzeczniczka UM. - Na pewno będziemy chcieli w tej sprawie rozmawiać i pokazać nasze argumenty dotyczące funkcji tego węzła, tak aby połączenia międzynarodowe z Warszawy i Krakowa w kierunku granicy z Czechami i na południe Europy w dalszym ciągu przebiegały przez Katowice.

W Katowicach nie ma wątpliwości, że "rozwój sieci kolejowych w naszym kraju to bez wątpienia ważne przedsięwzięcie wpisujące się we współczesne trendy transportowe – a skrócenie czasu podróży z Katowic do Warszawy i Krakowa bez wątpienia będzie dużym atutem Katowic". Obawy dotyczą za to rangi Katowic jako węzła kolejowego.

Szprycha nr 7 ma skrócić czas podróży do Warszawy i Krakowa

- Miasto Katowice od zawsze było ważnym węzłem połączeń kolejowych – zarówno dla ruchu lokalnego w ramach aglomeracji czy dziś GZM, ale także dla połączeń ponadlokalnych ogólnopolskich i międzynarodowych. Dla planowania połączeń kolejowych podstawową rolę odgrywają zawsze potoki pasażerskie generowane przez duże aglomeracje w pewnym uproszczeniu, na wprost skorelowanae są z liczbą mieszkańców w danych ośrodkach lub obszarach miejskich. Katowice – jako stolica ponad 2-milionowej metropolii – są więc takim naturalnym węzłem kolejowym - cytuje opinię zarządu miasta rzeczniczka.

Mikołaj Wild uspokaja: - Połączenie z pominięciem węzła małopolsko-śląskiego będzie utrzymane - zapewnia. - Dzięki tego rodzaju rozbudowie nie tylko Katowice uzyskają szybki dostęp do Warszawy. Będziemy mogli skrócić również czas jazdy w podróżach międzynarodowych oraz – i tu liczę na otwartość ze strony naszego dumnego południa Polski – integrację metropolii GZM z Krakowem. Ponieważ czas dojazdu między Katowicami a Krakowem wyniesie wówczas 35 minut. Główna wartość węzła małopolsko-śląskiego będzie polegała na stworzeniu nowego połączenia kolejowego między Katowicami a Krakowem. Te miasta połączą się i swoje potencjały. Te regony będą mogły tak naprawdę rozwinąć skrzydła.

Wstępna wizualizacja CPK

CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Mał...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: CPK i nowe linie kolejowe do Katowic. Gdzie będzie węzeł Małopolsko - Śląski? - Katowice Nasze Miasto

Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto