Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa Elki w Chorzowie: Pierwsza łopata została już wbita

Justyna Toros
Trwa rozbiórka starej stacji Wesołe Miasteczko.
Trwa rozbiórka starej stacji Wesołe Miasteczko. JUT
Budowa Elki w Chorzowie idzie pełną parą. Dzisiaj przez prezesów Parku Śląskiego oraz prezesa firmy Doppelmayr, wykonawcy, symboolicznie została wbita pierwsza łopata.

Chociaż harmonogram prac przewiduje budowę do sierpnia, to władze parku bardzo chciałyby, aby "Elka" zaczęła być użytkowana już wcześniej.

- Chociaż prace budowlane postępują bardzo szybko, to mamy harmonogram nie tylko budowlany, ale również finansowy, nie możemy zbyt przyspieszyć prac, bo może on nie nadążyć - wyjaśnia Arkadiusz Godlewski, prezes Parku Śląskiego. - Chcielibyśmy jednak, aby kolejka ruszyła na urodziny Parku Śląskiego, czyli 22 czerwca.

Na razie jednak trwa jeszcze rozbiórka stacji, choć przy Stadionie Śląskim prowadzone są już prace związane z fundamentami.

Firma, która wykonuje rozbiórkę, w ramach zapłaty, zabiera materiały i mechanizm ze starej "Elki".

- Zadaniem wykonawcy jest wykonanie prac rozbiórkowych, a jego wynagrodzeniem jest prawo zatrzymania sobie materiału, który można wykorzystać jako podkład pod budowę, czy innych elementów, które można odzyskać - podkreśla Godlewski. - Również z tymi środkami, które firma zarobi na sprzedaży tych elementów, będzie musiała się z parkiem podzielić. Już wiemy, że będzie to 300 tys. zł, które zostaną przekazane na bieżącą działalność parku.

Część starych krzesełek z Elki będzie również zrewitalizowanych i służyć będą, jako ławki w parku. Jak będą wyglądać i gdzie staną, to na razie niespodzianka.

Elka będzie pierwszą w Polsce kolejką, która będzie miała zarówno gondole, jak i krzesełka.

- W zależności od pogody, czy chęci odwiedzających, możemy skorzystać zarówno z 8-osobowych gondoli, jak i 4-osobowych ławeczek - wyjaśnia Bogdan Tarko, prezes polskiego oddziału Doppelmayr. - Na świecie jest kilka takich kolejek, w Polsce będzie ona pierwsza.

Stare stacje były budowane w latach 60. Zastosowana konstrukcja jest betonowa, ciężka, masywna. Nowe obiekty będą sprawiały wrażenie lżejszych i bardziej komponujących się z otoczeniem.

Stacja przy stadionie ma mieć stalową konstrukcję, uzupełnianą o delikatne płyty betonowe. W tym miejscy znajdzie się garaż, mechanizm napędu kolejki i miejsca przesiadkowe. Cześć obiektu będzie przeszklona. Do jego budowy zostaną też użyte płyty poliwęglanowe i żelbetonowe.

W podobnej technologii zostanie wykonana stacja przy śląskim lunaparku.

– Zdajemy sobie sprawę, że na ten moment czekano od wielu lat – przyznaje Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego. - Najtrudniejsze etapy: pozyskanie unijnego finansowania, projektowanie i uzyskanie koniecznych pozwoleń budowlanych, są już za nami. Teraz najprzyjemniejsza cześć inwestycji – realizacja.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto