Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyważanie kół - kiedy jest konieczne i na czym polega?

Materiał powstał przy współpracy z serwisem Oponeo.pl
Zarówno nowe, jak i używane koła wymagają wyważenia przynajmniej raz w sezonie. Zaniedbanie tego obowiązku może skutkować pogorszonym komfortem jazdy i nierównomiernym zużyciem opon.

Produkując opony i felgi zachowuje się proporcje tak, aby masy wokół ich osi obrotu były rozłożone równomiernie. Dzięki temu koło tocząc się pracuje równo. Uzyskanie idealnych proporcji jest jednak bardzo trudne. Dlatego po zamontowaniu na wyważarkę, nawet fabrycznie nowe koła wykazują konieczność montażu ciężarków zapewniających im równe toczenie na całej powierzchni.

Szybsze zużycie części
Przyczyny niewyważenia koła mogą być różne. Poza niedociągnięciami produkcyjnymi to np. uszkodzenia obręczy, wynikające z jazdy po dziurawych drogach i krawężnikach.

– Istotne znaczenie ma tu także wzajemne ułożenie opony i felgi względem siebie oraz stopień i sposób zużycia bieżnika. Do problemów z wyważeniem kół przyczyniają się zużyte amortyzatory i niewyrównoważone bębny lub tarcze hamulcowe – wyjaśnia Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.

Wyważenie kół ma spore znaczenie w kwestii bezpieczeństwa jazdy. Jego zaniedbanie może się odbić na pogorszeniu trakcji i sterowności, wydłużeniu drogi hamowania i ogólnym spadku komfortu jazdy samochodem. Szybciej zużywają się także opony, części zawieszenia i układu kierowniczego, na czele z amortyzatorami, łożyskami i drążkami kierowniczymi.

– Jazda z niewyważonymi kołami jest nieprzyjemna, szumią, biją i przenoszą na kierownicę drgania – mówi Filip Fischer.

Bicie najczęściej czuć na przedniej osi, objawy często się zmniejszają kiedy auto się rozpędzi. Problemy z wyważeniem tylnej osi mogą być odczuwalne w postaci drżenia całego nadwozia. Bardzo często źle tocząca się z tego powodu opona zużywa się nierównomiernie.

Co 5 tysięcy kilometrów
Prawidłowe wyważenie kół jest konieczne po każdorazowym zdjęciu opon z obręczy. Nawet, jeśli z powrotem koło zostanie zmontowane z tych samych części, ciężarki trzeba rozmieścić w innych miejscach. Wynika to z faktu, że w czasie jazdy ogumienie i obręcze zużywają się, zmieniają swój kształt, a ciężar rozkłada się na nich inaczej.

– W ten sposób uzyskuje się efekt, gdy masy wokół obrotu koła są rozłożone równomiernie. Kontrolę wyważenia dobrze jest wykonać raz na 5 tys. km przebiegu – mówi Filip Fischer.

Odpowiednie wyważenie kół jest szczególnie istotne zimą, kiedy warunki na drogach są trudniejsze niż latem.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto