Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodociągowa jakość w normie

Redakcja
Chorzowsko-Świętochłowickie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji Sp. z o.o. wkrótce otrzyma certyfikat ISO 9001 potwierdzający, że firma jest przyjazna klientom, a wysoki standard świadczonych usług gwarantuje wdrożony system zarządzania jakością.

Przedsiębiorstwo realizuje zadania publiczne gmin Chorzów i Świętochłowice w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, dostarczając w sposób ciągły wodę do ponad 150 tys. mieszkańców oraz odbierając i oczyszczając ścieki z terenu Chorzowa, Świętochłowic i części osiedla Tysiąclecia w Katowicach.
Zapewnienie niezawodnej pracy całego systemu, jak również stworzenie odpowiednich warunków dla rozwoju gmin poprzez uzbrajanie nowych terenów, wymaga prowadzenia systematycznych działań inwestycyjnych i remontowych.

Aby skutecznie realizować powierzone zadania, spółka zatrudnia ponad 300 pracowników, od niedawna także kilku młodocianych we współpracy z chorzowskim Zespołem Szkół Budowlanych. Od kilku lat spółka współpracuje ze środowiskiem naukowym, m.in. Politechniką Śląską, Politechniką Opolską i Uniwersytetem Śląskim.

Dumą przedsiębiorstwa jest nowoczesna oczyszczalnia ścieków "Klimzowiec", położona przy granicy Chorzowa i Katowic, w której ścieki poddawane są procesom mechanicznego i biologicznego oczyszczania, gwarantującym, że oczyszczone ścieki odprowadzane do środowiska spełniają wszystkie obowiązujące normy i standardy. Zastosowane tu technologie pozwalają także na wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej z oczyszczanych ścieków w systemie kogeneracji. Dbałość o środowisko potwierdza certyfikowany System Zarządzania Środowiskowego ISO 14001. Warto nadmienić, że również zakładowe Laboratorium Badawcze, prowadzące systematyczne badania wody, ścieków i osadów ściekowych, posiada certyfikat akredytacji systemu zarządzania zgodnego z normą ISO 17025, wydany przez Polskie Centrum Akredytacji.

Obecnie, po blisko rocznym okresie wdrażania procedur, przedsiębiorstwu przyznano certyfikat systemu zarządzania jakością ISO 9001 (jednostka certyfikująca TÜV SÜD Management Service GmBH). Dokument spółka otrzyma na początku listopada tego roku.

- Otrzymanie tego certyfikatu potwierdza naszą dbałość o klienta, jego obsługę. Certyfikat potwierdził, że wdrożony system zapewnia realizację naszych zadań na wysokim poziomie. Najważniejszą kwestią jest, by nasze działania zawsze były zorientowane na Klienta, a świadczone usługi spełniały jego oczekiwania. Jest to jednocześnie zobowiązanie przedsiębiorstwa i wszystkich pracowników do stałego doskonalenia się. Po realizacji inwestycji w zakresie kompleksowego uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej za ponad 220 mln zł, współfinansowanej ze środków UE, przyszedł czas na potwierdzenie jakości naszych działań. Uzyskanie certyfikatu to efekt pracy zespołowej całej naszej załogi i jej zaangażowania - podkreśla Bartłomiej Jarocha, prezes zarządu.

Przygotowanie i wdrożenie procedur zajęło rok i przede wszystkim, jak wskazuje Michał Mnich, pełnomocnik zarządu ds. zarządzania systemem jakości, wymagało zmiany sposobu myślenia w zakresie podporządkowania się normie. Była to odważna decyzja, gdyż jest całkowicie dobrowolna, przy czym każdy pracownik musi mieć świadomość podjętych przez przedsiębiorstwo zobowiązań.

- Ściśle współpracowaliśmy z audytorami zewnętrznymi, którzy nas oceniali, kontrolowali i opiniowali, ale także doradzali, jak osiągnąć sukces. A norma ISO 9001 w zakresie zarządzania jakością to więcej niż standard, to stawianie na przyszłość. Certyfikat ma bowiem znaczenie strategiczne. Łączy dobrowolność z tym, co obowiązkowe i obligatoryjne.

Mając na uwadze potrzebę rozwoju i integracji bezpieczeństwa systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z systemem zarządzania jakością w oparciu o ocenę ryzyka, aplikuje się jedne systemy w drugie. I tak ISO 9001 staje się podstawą do planowania ochrony infrastruktury krytycznej, funkcjonowania publicznych urządzeń zaopatrzenia w wodę w warunkach specjalnych, planowania bezpieczeństwa wodnego, czy wdrożenia elementów systemu kontroli zagrożeń istotnych dla bezpieczeństwa żywności HACCP - to bieżące działania świadczące o przyszłości spółki - wyjaśnia Michał Mnich.

Obecnie w procesie certyfikacji w sposób szczegółowy został wskazany "wyrób", którym jest usługa zbiorowego zaopatrzenia mieszkańców w wodę dobrej jakości i odbiór ścieków. "Wyrób niezgodny" określono na podstawie standardów - ilości, jakości dostarczanej wody i parametrów odprowadzanych ścieków. Obydwie usługi muszą być prowadzone w sposób nieprzerwany. Każde zagrożenie traktowane jest jako potencjalne źródło niezgodności realizowanych zadań własnych gmin w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odbioru ścieków oraz możliwość powstania "wyrobu niezgodnego", a to wymaga przeciwdziałania. Takie zagrożenia to obniżone ciśnienie wody, obniżona jakość wody, czy wreszcie awaria sieci i brak dostawy wody. Ich skutkiem może być skarga klienta, reklamacja, konieczność dostarczenia wody pitnej beczkowozami czy w butelkach. W ramach określenia procedury realizacji "wyrobu" zidentyfikowano także środki zapobiegawcze.

- Realizacja procedur ma powolny, ewolucyjny charakter, jest procesem rozłożonym w czasie. To jeden z podstawowych warunków jej powodzenia. W naszych warunkach najpierw wskazano proces "G1", czyli zgodne z normami i umowami handlowymi zaopatrzenie w wodę i odprowadzenie ścieków. Tu wskazany został Projekt, Plan i Rozwój. Zaopatrzenie w wodę wymaga dbałości o utrzymanie i rozbudowę infrastruktury, czyli remontów, modernizacji, oszacowania kosztów i w konsekwencji budżetu eksploatacyjnego. Proces "G2" to rola i praca dyspozytora - za eksploatację odpowiedzialne są u nas - Zakład Eksploatacji Wodociągów i Zakład Eksploatacji Kanalizacji. Proces "G3" to oczyszczalnia ścieków "Klimzowiec". I ostatni proces "G4" to sprzedaż wody i odbiór ścieków - mówi pełnomocnik ds. zarządzania systemem jakości.

W systemie zarządzania jakością najważniejszą rolę odgrywa z oczywistych przyczyn właściciel i pion zarządzający. Jednak powodzenie wdrożenia procedury wymaga nie takiego hierarchicznego podejścia, ale przekonania całej załogi do współpracy i tego, że jej opinie, wnioski, czy wreszcie wynalazki są bardzo istotne. (Każdy element, jest ważny dla podniesienia jakości choćby zasady ergonomii, czy system współpracy z podwykonawcami). Nowoczesny system zarządzania jest wielopoziomowy, w związku z czym także pracownicy niższej rangi powinni czuć się odpowiedzialni za firmę, z którą są związani i dbać o jej rozwój. Służy temu system wynagradzania i premiowania takiej aktywnej i odpowiedzialnej postawy. Nie bez znaczenia jest też przyjazna i koleżeńska atmosfera pracy.

- Zdobycie ISO to dopiero początek, aktywowanie procesu zmian i zobowiązanie do ciągłego doskonalenia. Chcemy w pełni wykorzystać możliwości, które z tego wynikają i dbać o zrównoważony rozwój firmy. Także w zakresie inwestycji i zabiegania o nowe źródła finansowania - dodaje prezes Bartłomiej Jarocha.
ChSPWiK otrzymuje certyfikat ISO 9001 na 3 lata. Po tym czasie będzie się ubiegać o jego przedłużenie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto