Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Rozpoczęła się budowa nowej Elki w Parku Śląskim. Sprawdziliśmy, jak idą prace

Justyna Toros
Rozpoczęły się prace przy budowie nowej kolejki linowej w Parku Śląskim. Prace idą zgodnie z planem i wciąż jest szansa, że nowymi krzesełkami i gondolami przejedziemy się już w przyszłym roku.

Rozpoczęła się już budowa nowej Elki w Parku Śląskim. Trwają odwierty i pomiary geologiczne.

- To przygotowanie pod wzmocnienie fundamentów słupów kolejki - tłumaczy Łukasz Buszman, rzecznik prasowy Parku Śląskiego.

19 września została podpisana umowa na realizację pierwszego etapu budowy Elki. Będzie to odcinek od Wesołego Miasteczka do Stadionu Śląskiego. Na dokumencie złożyli podpisy przedstawiciele Parku Śląskiego i inwestora oraz firmy Doppelmayr Polska. Firma ta została wykonawcą nowej kolejki również ze względu na to, że jest światowym liderem w dziedzinie tego typu konstrukcji.

Z uwagi na charakter inwestycji wybrano model "projektuj i buduj". Jest to wygodne rozwiązanie, ponieważ firma Doppelmayr na początku stworzy projekt kolejki, a później według niego ją wybuduje.

W przyszłym tygodniu wykonawca złoży prośbę o wydanie pozwoleń na wyburzenie starych stacji kolejki. Po tym czasie ruszą już konkretne prace budowlane, ale biorąc pod uwagę, że na każde pozwolenie się czeka, będzie to najprawdopodobniej w lutym 2013 roku. Ze starych podpór zostaną tylko częściowo wykorzystane fundamenty.

Kolejka ma być całoroczna. Pozwolą na to ośmioosobowe gondole, które zostaną zamontowane.

Nie muszą się jednak martwić fani krzesełek. Również dla nich wykonawca przewidział atrakcje, ponieważ będzie istniała możliwość skorzystania z czteroosobowych krzesełek, zamiast zamkniętych gondoli. Dzięki temu kolejką w ciągu godziny będzie można przewieźć nawet do 1,5 tys. osób.

Na początek zaplanowano uruchomienie 15 gondoli oraz 30 krzesełek. Docelowo liczba ta ma się zwiększyć do 29 gondoli i 58 krzesełek.

Średnia prędkość jazdy ma wynosić ok. 5 metrów na sekundę. To zdecydowanie szybciej niż kultowa Elka. Co ważne, wszystko ma chodzić po cichu, żeby nie zakłócać spokoju w Parku Śląskim. Wszystkie zespoły urządzenia mają być przyjazne dla środowiska.

Przypomnijmy, że Elka (Elektryczne Linowe Koleje) powstała w czynie społecznym. Kolejka została oddana do użytku we wrześniu 1967 roku i 7 września przejechali nią pierwsi pasażerowie. Przez dziesięciolecia cieszyła się niesłabnącą popularnością - w ciągu roku przewoziła ok. 135 tys. pasażerów, w latach świetności z tras między Stadionem Śląskim, Planetarium a Wesołym Miasteczkiem korzystało nawet 250 tys. ludzi w ciągu jednego sezonu. Rok 2005 był ostatnim, w którym uruchomione były wszystkie trzy odcinki trasy Elki. Dwa lata później, po kontroli Transportowego Dozoru Technicznego, kolejka już nie działała, a w 2008 r. podjęto decyzję o jej likwidacji.

Elka ma być natomiast gotowa w czerwcu 2013 r.

Koszt jej budowy wyniesie ponad 27 milionów złotych, z czego 85 procent ma pokryć Unia Europejska. Resztę musi zapłacić Park Śląski.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na chorzow.naszemiasto.pl Nasze Miasto