Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dobrze zarządzani odnoszą sukces

Redakcja
Rozmowa z Dawidem Ziębą, prezesem Zarządu Bytomskiego Przedsiębiorstwa Komunalnego sp. z o.o. w Bytomiu.

Misją BPK jest nie tylko dbałość o komfort życia mieszkańców i troska o stan środowiska naturalnego, ale też budowanie pozytywnych relacji ze społecznością i prowadzenie edukacji społecznej. No i co się z tym wiąże - rozwój spółki. W jaki sposób przedsiębiorstwo na co dzień realizuje te założenia?
Przedsiębiorstwo powstało, by służyć mieszkańcom i zaspokajać ich potrzeby, dbając o dostarczanie wody na terenie miasta, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz składowanie odpadów komunalnych. Osiągnięcie wysokich standardów wymaga zatrudnienia specjalistów, użycia najnowszych technologii i dobrego zarządzania. Tylko w ostatnim czasie Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne pozyskało łącznie ponad 250 tys. zł, biorąc udział w projekcie "Instrument Szybkiego Reagowania" (ISR) realizowanym przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Jego głównym celem jest wsparcie przedsiębiorców i ich pracowników w procesie łagodzenia negatywnych skutków przemian zachodzących w gospodarce. Pomoc jest udzielana na opracowanie planu rozwoju i niezbędne usługi doradcze, szkoleniowe oraz podnoszące kwalifikacje pracowników. Jest to pierwszy projekt rozwoju polityki personalnej na tak dużą skalę. Spółki gminne o niełatwym profilu działalności, takim jak nasz, który obejmuje dostarczanie wody, odprowadzanie i oczyszczanie ścieków oraz zarządzanie składowiskiem opadów komunalnych, raczej rzadko korzystają z usług obejmujących obszar HR.

Przypomnijmy, w jaki sposób BPK uzyskało tę pomoc.
W styczniu 2013 r. przedsiębiorstwo złożyło dokumenty aplikacyjne do udziału w projekcie - jako firma z sektora dużych przedsiębiorstw. W lutym ub. roku otrzymało wstępne potwierdzenie zakwalifikowania się do ISR. Po uzupełnieniu dokumentów aplikacyjnych spółka przeszła do kolejnego etapu. W marcu BPK znalazło się na 10. miejscu na 67 pozycji - wstępnej listy rankingowej. Łącznie do projektu zakwalifikowało się wówczas 16 dużych, 19 małych, 2 mikro oraz 30 średnich przedsiębiorstw z całej Polski. A nie było to łatwe. Aby zakwalifikować się do programu należało spełnić wiele wymogów. Rekrutacja odbywała się w trzech etapach: weryfikacji wymogów uczestnictwa, oceny stanu i wyników finansowych oraz wskaźnikowej oceny kondycji finansowej.

Co udział w projekcie oznacza dla spółki?
To była dla nas szansa na zapoczątkowanie zmian, które w przyszłości przyczynią się do wzrostu wydajności pracy załogi, wpłyną na wynik finansowy spółki oraz podniosą jakość świadczonych usług oraz obsługi klienta. Zarząd przedsiębiorstwa chętnie zaangażował się w projekt, wykazując gotowość opracowania strategii w obszarze zarządzania personelem, a w szczególności weryfikacji podziału zadań na stanowiskach oraz natężenia pracy. Firma stanęła przed koniecznością wypracowania dokumentów regulujących system wynagradzania pracowników, zweryfikowania zakresu ich obowiązków; wreszcie wprowadzenia procedur wartościowania stanowisk pracy oraz nowo opracowanego systemu ocen pracowniczych.

Jak dalej przebiegała realizacja planu?
W marcu BPK otrzymało ostateczną informację o zakwalifikowaniu się do projektu ISR i mogliśmy podpisać umowę na opracowanie planu rozwoju. Aby przygotować się do tego - Zarząd spółki postanowił przeprowadzić dodatkowe badania. Opracowano więc scenariusz badań focus group interview (zogniskowany wywiad grupowy, dyskusja grupowa - badania jakościowe dla potrzeb psychologii, socjologii i marketingu), a następnie je zrealizowano. Wykonano też badania ankietowe online dla pracowników firmy i opracowano całościowy raport uwzględniający analizę jakościową i ilościową uzyskanych danych. W maju PARP przydzieliła przedsiębiorstwu doradcę, firmę "SMG/KRC Poland Human Resources", która w ramach ISR prowadziła działania doradczo- szkoleniowe oraz wspierała nas w opracowaniu planu rozwoju. Na opracowanie gotowego planu mieliśmy 6 miesięcy, na tę część projektu PARP przeznaczyła 88 tysięcy złotych. Praca nad jego stworzeniem wymagała ścisłej współpracy firmy doradczej i Zarządu przedsiębiorstwa, który na bieżąco wprowadzał zmiany i uwagi. Opracowana strategia HR uwzględniła wiele obszarów, takich jak: budowanie kultury organizacyjnej firmy; efektywne wspieranie kadr, aby osiągać cele strategiczne; rozwijanie potencjału zawodowego pracowników; budowanie relacji wewnętrznych; wzmacnianie więzi pomiędzy pracownikami i firmą; łagodzenie sceptycznego nastawienia załogi do zmian i innowacji, a także tworzenie profesjonalnych modeli zarządzania zasobami ludzkimi.

Co już udało się osiągnąć dzięki nowym strategiom zarządzania?
Do końca lutego 2014 r. został opracowany i zrealizowany nowy plan rozwoju. (Pomoc z PARP wyniosła tu ponad 160 tysięcy złotych). Dzięki projektowi Zarząd BPK poznał opinie i nastroje pracowników oraz poglądy załogi na temat różnych aspektów funkcjonowania firmy. Przeprowadzone badania umożliwiły wnikliwe przyjrzenie się kompetencjom zarówno szeregowych pracowników, jak i kadry zarządzającej. Dzięki temu możliwe stało się określenie profili kwalifikacyjnych kandydatów na poszczególne stanowiska. Przełożeni mogli przedstawić swoje opinie o pracy podległej im kadry. Można się było dokładnie zapoznać z zakresem czynności wykonanych na konkretnym stanowisku i określić kompetencje osób, które powinny daną pracę wykonywać. Plan wyraźnie pokazał, nad którymi obszarami w sferze zasobów ludzkich, przedsiębiorstwo powinno pracować oraz zdefiniował istotne obszary wpływające na pozycję firmy na rynku. Pokazał, że do efektywnego zarządzania personelem, przy zachowaniu odpowiednich standardów, niezbędne są szkolenia i doradztwo. Przełożyć ma się to w przyszłości na optymalizację zadań w firmie i zwiększenie rentowności przedsiębiorstwa.

Czyli dzięki temu, że pracownicy są lepiej zarządzani i lepiej pracują - mieszkańcy będą korzystać z usług lepszej jakości.
Opracowany plan przygotował też spółkę do zwiększenia efektywności obsługi klienta oraz podniesienia jakości świadczonych usług, a wzrost kompetencji kadry kierowniczej i pracowników odpowiadających za organizowanie pracy innym wpłynie na lepszy podział obowiązków. Dzięki programowi powstały opisy stanowisk, które określają nie tylko zakres obowiązków, ale i zachowania, charakter wykonywanych zadań. Zreorganizowano również całe działy, dostosowując je do aktualnych kanonów polityki personalnej. Wyłoniono grupę najlepszych pracowników i powołano kadrę rezerwową. Przygotowano propozycje awansu pracowników, z opisem korzyści materialnych i społecznych. Opracowano program rozwoju "talentów" oraz to, jak zatrzymać najlepszych pracowników w firmie, gwarantując im specjalistyczne szkolenia i dofinansowanie do studiów.

Co pana zdaniem przesądziło o sukcesie tego przedsięwzięcia?
Myślę, że powodzenie projektu zawdzięczamy dobrej współpracy zarządzających i załogi. Zarząd spółki zmobilizował pracowników przedsiębiorstwa i był inicjatorem działań HR. Kierownicy działów z zaangażowaniem włączyli się w szkolenia oraz przygotowanie materiałów koniecznych do opracowania planu rozwoju. Pracownicy BPK do zadania podeszli z zaufaniem, rzetelnie uczestnicząc w badaniach.

Jakie są państwa plany na przyszłość w zakresie realizacji projektów interpersonalnych?
Chcemy realizować dalsze projekty skupiające się na obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, dlatego na bieżąco monitorujemy rynek projektów unijnych. Spółka zamierza też nawiązać współpracę z uczelniami wyższymi, aby pozyskać wykwalifikowanych pracowników przez organizowanie płatnych stażów w ramach projektu "Kariera na start".

Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała:
Agnieszka Zielińska


Bytomskie Przedsiębiorstwo Komunalne sp. z o.o. w Bytomiu
Spółka nie tylko w liczbach.
Założycielem przedsiębiorstwa i jego właścicielem jest gmina Bytom. BPK, które powstało 28 sierpnia 1992 roku, obecnie realizuje wszystkie cele związane z zarządzaniem gospodarką komunalną. Najpierw po reorganizacji i prywatyzacji Rejonowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Bytomiu przejęło dystrybucję wody i jej sprzedaż, potem odbiór i oczyszczanie ścieków oraz administrowanie i nadzór nad siecią wodociągowo-kanalizacyjną, a następnie przejmując Miejski Zarząd Gospodarki Komunalnej - również jego obowiązki. Spółka dostarcza wodę prawie 170 tys. bytomian, zarządza oczyszczalnią ścieków "Centralna" i składowiskiem odpadów, na które średnio miesięcznie trafia ich 2,5 tys. ton. Oczyszczalnia ścieków zajmuje obszar 11 ha, może oczyścić w ciągu doby 30 tys. m sześc. Oczyszczalnia produkuje z osadów ściekowych 130 m sześc. biogazu na godz. Wielkim potencjałem firmy są pracownicy i ich kreatywność, np. kierownik Działu Eksploatacji Sieci i Pogotowia Awaryjnego Jarosław Radoła niedawno zaprojektował innowacyjną i oszczędną kurtynę wodną, która w upalne dni pozwalała się mieszkańcom Bytomia ochłodzić wodną mgiełką.

Plany i inwestycje.
BPK stawia na inwestycje, stale modernizowana jest sieć wodociągowa i odprowadzająca ścieki. W przyszłości spółka chce też zainwestować w poszukiwanie własnych źródeł wody pitnej. To jednak nie koniec... Przedsiębiorstwo planuje rozpoczęcie inwestycji budowy hali widowiskowo-lodowiskowej wraz z modernizacją istniejącego stadionu piłkarskiego. Dla BPK tego typu przedsięwzięcia nie są nowością, bowiem w przeszłości spółka realizowała już inwestycje budowlane. Spółka chętnie angażuje się w działania społeczne, edukacyjne oraz wspiera miejskie wydarzenia kulturalne.

Otwarci dla mieszkańców.
Spółka dba o politykę informacyjną i kontakty z mieszkańcami, stale rozbudowuje stronę internetową, publikując nie tylko ważne informacje, ale również wzory przydatnych dokumentów. Mieszkańcy mogą kontaktować się z przedsiębiorstwem za pomocą e-maili, sms-ów. Przez internet można np. podać stan wodomierza, a firma za pomocą sms-ów informuje o przerwie w dostawie wody. BPK jest obecne na portalach i forach miejskich oraz na portalu społecznościowym Facebook.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na bytom.naszemiasto.pl Nasze Miasto