Wielu mieszkańców z sentymentem wspomina "dwunastkę". Tramwaj przez dziesięciolecia kursował od placu Hutników do placu Skargi w Siemianowicach Śląskich. Od stycznia 2009 roku - mimo wielu protestów mieszkańców obu miast - został zastąpiony autobusem linii 190. Ale po 12 pozostało torowisko - zdemontowano jedynie jego fragmenty. Dlaczego przez trzy lata nie pozbyto się całości?
- Chodzi o optymalizację kosztów - przyznaje Krzysztof Sklarek, główny inżynier w Tramwajach Śląskich. - Musimy skoordynować działania z planami miasta - dodaje. Tłumaczy, że gdyby spółka sama chciała usunąć tory, to musiałaby ponieść koszty rekultywacji terenu. - Chcemy więc współpracować - wyjaśnia. - Docelowo zniknąć ma całe torowisko poza pętlą w Chorzowie, która być może zostanie wykorzystana do innych celów komunikacyjnych.
Sklarek przyznaje jednak, że spółka nie robiła kalkulacji i nie wiadomo, jaki były koszt usunięcia torów i naprawy drogi. - Czekamy na ruchy miasta - mówi. Przypomina, że szyny zostały już usunięte m.in. na skrzyżowaniu ulic Wróblewskiego, Siemiano-wickiej, Telewizyjnej i Bytkowskiej
W przyszłym roku miasto planuje w Chorzowie Starym spore inwestycje drogowe. Najbardziej spektakularną będzie przebudowa odcinka od ulicy Kościuszki do Karolinki, która ma kosztować ponad 2 miliony złotych. Na słynnym Krajcoku, czyli skrzyżowaniu ulic Siemianowickiej, Bożogrobców i Mazurskiej powstanie kolejne w mieście mini rondo. Wymienione zostaną chodniki, powstaną też m.in. bezpieczne przejścia dla pieszych.
Roboty mają być skoordynowane z wymianą sieci gazowej. - Punktem wyjścia do wykonania równej jezdni jest usunięcie w pierwszej kolejności na tym odcinku szyn - wyjaśnia Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. - Na Krajcoku nie będzie sygnalizacji świetlnej, która jednak ma więcej wad. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym to lepsze rozwiązanie, bo wszyscy kierowcy muszą zwolnić na do-hamowaniu.
Kolejną ważną inwestycją, którą miasto planuje zrealizować w przyszłym roku jest budowa ciągu rowerowo-pieszego wzdłuż ulicy Siemianowickiej. Planowany koszt tej inwestycji to milion złotych. Większość pieniędzy ma pochodzić z funduszy unijnych. Odcinek ma długość około 1,5 kilometra.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?