- Niebawem rozpoczniemy produkcję na dwie zmiany - zapowiada Radosław Banach, prezes i dyrektor zarządzający chorzowskich zakładów.
Pierwszym w "kolejce" jest zlecenie dla Amsterdamu. Dla tamtejszego metra Alstom za 200 milionów euro ma dostarczyć 23 niskopodłogowe wagony "Metropolis" - 21 z nich zostanie wyprodukowanych właśnie w Chorzowie. Tutaj również będą testowane (ciekawscy nie będą jednak mieli okazji ich zobaczyć, wszystkie testy odbywać się będą bowiem na terenie fabrycznej hali). Pierwszy z "chorzowskich" składów jest już na linii montażu, ostatni powinien opuścić fabrykę w grudniu roku 2013. W międzyczasie będzie ona realizować także kontrakt dla operatora metra w Budapeszcie. Pierwsza dostawa gotowych składów "Metropolis" trafi nad Dunaj w przyszłym roku.
- Około marca rozpoczniemy natomiast realizację drugiego etapu kontraktu, który zakłada produkcję 15 składów - wyjaśnia prezes Banach.
Nie ma natomiast szans, by chorzowska fabryka skorzystała na produkcji pociągów Pendo-lino dla PKP Intercity. Polski przewoźnik zamówił w Alstomie 20 składów tego typu. Zapłaci za nie 665 mln euro, a pierwsze pociągi tego typu wyjadą na tory w roku 2014 (obsługiwać będą m.in. trasę z Warszawy do Katowic). Od kiedy w maju podpisano umowę z włoskim koncernem, co rusz w "branży" pojawiają się plotki, że w związku z realizacją zamówienia fabryka w Chorzowie będzie rozbudowywana tak, aby tamtejsze hale mogły pomieścić składy Pendolino. Radosław Banach dementuje jednak te pogłoski.
- Nie ma czasu na taką inwestycję, w przypadku tego kontraktu termin jego realizacji jest bardzo krótki - wyjaśnia Banach. Pociągi będą produkowane we Włoszech.
Zlecenia dla Amsterdamu i Budapesztu to nie pierwsze duże zagraniczne kontrakty realizowane przez chorzowską fabrykę Alstomu - w przeszłości produkowała tramwaje dla Stambułu oraz konstrukcje pociągów dla kolei włoskich i australijskich.
Zmienili zdanie
Jerzy Kędziora, dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Chorzowie:
Pierwsze słyszę, że Alstom chce przyjmować nowych pracowników. Ostatni raz rozmawialiśmy z nimi w październiku i wówczas słyszeliśmy, ze zamierzają zwalniać.
Dobrze, że zmienili zdanie. Mamy u nas zarejestrowanych 28 lakierników i 63 spawaczy. Część z nich jest zainteresowana pracą w swoim zawodzie.
Gdybyśmy wcześniej wiedzieli o planach Alstomu, to moglibyśmy też zorganizować odpowiednie szkolenie dla innych osób, tak aby spełniały wymogi stawiane przez firmę.
QUEEN OF THE WORLD NATALIA WESOŁOWSKA [SESJA SPECJALNA]
NAJLEPSZE PREZENTY POD CHOINKĘ - PORADNIK DZ [ZDJĘCIA I CENY] - ZOBACZ KONIECZNIE
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?