Rano podobnie było z drugiej strony, do Katowic: o ile w kierunku Bytomia ruch odbywał się normalnie, to jadący do stolicy aglomeracji w korku musieli odstać kilka minut. Czy to ważna informacja? Tak, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że wczoraj ruszył remont estakady, części DK 79, czyli arterii, która m.in. łączy Katowice z Bytomiem.
Do zmian trzeba się przyzwyczaić, bo prace potrwają do połowy przyszłego roku. A rozbiórka pierwszej nitki estakady - do końca marca 2012. Cały remont ma się zakończyć w czerwcu 2013 roku.
Poniedziałek, godz. 8 rano. Na wiadukcie, od strony urzędu miasta, krzątają się robotnicy. Na tę część estakady nie można już ani wejść, ani wjechać. Schody i pochylnie zostały zamknięte. Na placu budowy stanęły m.in. dźwigi. A robotnicy oczyszczają teren. Zniknęła m.in.część budek handlowych spod wiaduktu. Plac budowy został ogrodzony.
- Termin jest dość napięty, ale do zrealizowania - przyznaje Roman Rogowski, wiceprezes IMB Podbeskidzie, która wykonuje remont. - Z technologią nie będzie żadnych problemów. Trudność polega na prowadzeniu takich robót w centrum miasta, gdzie trzeba utrzymać ruch pieszy, samochodowy i komunikacji miejskiej.
Marcin Michalik, zastępca prezydenta Chorzowa podkreśla, że estakada to kręgosłup komunikacyjny miasta. - Bez niego miasto stanęłoby w ciągu 30 minut. Groziłby nam komunikacyjny paraliż - uważa.
Co się stanie z rozebranymi elementami po estakadzie? Trafią na złom. - Żaden miłośnik wiaduktu nie ujawnił się i nie będą sprzedawane, jak np. w przypadku Stadionu Śląskiego czy kielichów katowickiego dworca - mówi Michalik.
Najpierw kurz i pył, ale potem będzie lepiej
Rozmowa z Andrzejem Fabianem, inżynierem kontraktu na przebudowę estakady
Na czym będzie polegał remont wiaduktu?
Na skuciu i rozebraniu uszkodzonych elementów i uzupełnieniu ubytków zaprawami żywicznymi, a później na odmalowaniu estakady oraz montażu barier i ekranów dźwiękochłonnych. Złożyliśmy w urzędzie wojewódzkim projekt budowlany, który na początku marca powinien zostać zatwierdzony. Do tego czasu będą trwały prace rozbiórkowe.
Czy istnieje ryzyko, że estakada się zawali?
Absolutnie nie.
Jaki jest stan obiektu?
Niektóre podpory są w dobrym stanie, inne w gorszym, w fatalnym są schody. Pewne elementy będziemy musieli zdemontować w całości. Ogólnie estakada, biorąc pod uwagę, że przez 30 lat nie przeszła jeszcze remontu podstawowego, jest w niezłym stanie.
Najtrudniejszy moment?
Osłonięcie wiaduktu podczas prac rozbiórkowych. Wtedy będzie najwięcej pyłu i kurzu.
*TOP 10 NAJZABAWNIEJSZYCH ŚLĄSKICH SŁÓW
*NAJŁADNIEJSZE SZOPKI WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO - ZOBACZ ZDJĘCIA
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?