Chorzów: Przebudowa Krajcoka i ul. Siemianowickiej

W styczniu miną trzy lata od likwidacji tramwaju linii 12. Do dziś przypomina o nim torowisko, które pozostało m.in. na ulicach Kościuszki i Siemianowickiej. W przyszłym roku ma nastąpić długo oczekiwany głównie przez kierowców przełom: Tramwaje Śląskie niemal w całości usuną tory. Ma to związek z planowaną przez miasto przebudową Krajcoka i ulicy Siemianowickiej.

Na Krajcoku powstanie kolejne w mieście rondo
Masz zdjęcie do tego tematu? Wyślij

Na Krajcoku powstanie kolejne w mieście rondo (© Marzena Bugała)

Wielu mieszkańców z sentymentem wspomina "dwunastkę". Tramwaj przez dziesięciolecia kursował od placu Hutników do placu Skargi w Siemianowicach Śląskich. Od stycznia 2009 roku - mimo wielu protestów mieszkańców obu miast - został zastąpiony autobusem linii 190. Ale po 12 pozostało torowisko - zdemontowano jedynie jego fragmenty. Dlaczego przez trzy lata nie pozbyto się całości?

- Chodzi o optymalizację kosztów - przyznaje Krzysztof Sklarek, główny inżynier w Tramwajach Śląskich. - Musimy skoordynować działania z planami miasta - dodaje. Tłumaczy, że gdyby spółka sama chciała usunąć tory, to musiałaby ponieść koszty rekultywacji terenu. - Chcemy więc współpracować - wyjaśnia. - Docelowo zniknąć ma całe torowisko poza pętlą w Chorzowie, która być może zostanie wykorzystana do innych celów komunikacyjnych.

Sklarek przyznaje jednak, że spółka nie robiła kalkulacji i nie wiadomo, jaki były koszt usunięcia torów i naprawy drogi. - Czekamy na ruchy miasta - mówi. Przypomina, że szyny zostały już usunięte m.in. na skrzyżowaniu ulic Wróblewskiego, Siemiano-wickiej, Telewizyjnej i Bytkowskiej


W przyszłym roku miasto planuje w Chorzowie Starym spore inwestycje drogowe. Najbardziej spektakularną będzie przebudowa odcinka od ulicy Kościuszki do Karolinki, która ma kosztować ponad 2 miliony złotych. Na słynnym Krajcoku, czyli skrzyżowaniu ulic Siemianowickiej, Bożogrobców i Mazurskiej powstanie kolejne w mieście mini rondo.
∨ Czytaj dalej

Wymienione zostaną chodniki, powstaną też m.in. bezpieczne przejścia dla pieszych.


Roboty mają być skoordynowane z wymianą sieci gazowej. - Punktem wyjścia do wykonania równej jezdni jest usunięcie w pierwszej kolejności na tym odcinku szyn - wyjaśnia Piotr Wojtala, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów. - Na Krajcoku nie będzie sygnalizacji świetlnej, która jednak ma więcej wad. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym to lepsze rozwiązanie, bo wszyscy kierowcy muszą zwolnić na do-hamowaniu.

Kolejną ważną inwestycją, którą miasto planuje zrealizować w przyszłym roku jest budowa ciągu rowerowo-pieszego wzdłuż ulicy Siemianowickiej. Planowany koszt tej inwestycji to milion złotych. Większość pieniędzy ma pochodzić z funduszy unijnych. Odcinek ma długość około 1,5 kilometra.

Komentarze (1)

avatar
avatar
MARIAN (gość)

Ciekawe co wymyśli nasza władza jak cały krajcok zostanie zakorkowany... Już teraz przejazd ulicą Mazurską w godzinach szczytu to masakra!!! Warto wspomnieć o TIRach, które rozjeżdżają tę okolicę. Teraz to naprawdę brakuje tu tramwaju, który byłby idealnym rozwiązaniem na korkującą się ulicę Mazurską. Może przyznać się do błędu i zrobić coś w kierunku odbudowy 12???

Wybierz kategorię