Tymczasem w weekendy przyjeżdżamy tu do WPKiW, na musicale chodzimy do "Rozrywki", jeździmy słynną estakadą - Chorzów to miasto symboli. Choć wielu ludzi nadal uważa, że największy śródmiejski park w Europie ze Stadionem Śląskim, największym w Polsce lunaparkiem i jedynym w regionie ogrodem zoologicznym są... w Katowicach.
Chorzów w ostatnich latach niespecjalnie stawiał na promocję. Jak wynika z naszej sondy na portalach czterech dużych dzienników regionalnych (m.in. Dziennika Bałtyckiego i Gazety Krakowskiej) Chorzów zajmuje dopiero 4. miejsce w rankingu najbardziej znanych miast Górnego Śląska. Przegrywa z Katowicami (50 proc. głosów), Zabrzem i Bytomiem.
Aby to zmienić, władze miasta do opracowania strategii promocji zatrudniły Grupę Eskadra. Teraz trwają konsultacje społeczne i badania rynku. Marketingowcy rozmawiają m.in. z przedszkolakami, młodzieżą i radnymi.
- Wcześniej na promocję i marketing kładziono bardzo słaby nacisk - przyznaje Marcin Michalik, zastępca prezydenta. - Jeżeli Chorzów jest na zewnątrz kojarzony, jako złe miejsce do życia, to trudno się spodziewać, aby się rozwijał. A mieszkańców ubywa nam z każdym rokiem.
Prof. Adama Bartoszek z Uniwersytetu Śląskiego uważa, że wi-nę za słabą rozpoznawalność ponoszą lokalne elity polityczne.
- Skupiono się tu na bezpiecznym administrowaniu, a nie rozwoju - twierdzi. Jego zdaniem Chorzów ma potencjał, aby być nawet trzecią siłą w regionie. - Pod względem tej innowacyjności biją go obecnie np. Zabrze i Ruda Śl. Za mała jest w Chorzowie presja społeczna na aktywny rozwój.
Chorzów ma szczęście, nie ma tu problemu nalewania kartofla
Rozmowa z Adamem Kałuckim, dyrektorem Grupy Eskadra
Jaki oceniacie potencjał Chorzowa?
Dyskomfort pracy jest wtedy, gdy wymaga się od nas, mówiąc wprost, nalewania kartofla, gdy oferta jest nijaka i słaba, a my mamy zadbać, aby była kolorowa, wyróżniająca się i ktoś ją zauważył. Tego problemu tutaj nie ma.
Mam wrażenie, że Chorzów jest na etapie Śląska sprzed pięciu lat, gdy całe województwo zmagało się ze stereotypami, a fakty przemawiały za czymś innym - że region jest zielony, poziom życia wysoki, a bezrobocie niskie. W Chorzowie, mam nadzieję, będzie podobnie: twarde dane zaprzeczą, że to miasto musi być na dalszym planie.
Chorzów stanie się dzięki wam atrakcyjny?
Chciałbym, by stał się atrakcyjniejszy dzięki sobie, bo na to zasługuje. Słyszę, że ma ambicje bycia miastem numer 2 lub 3 w aglomeracji. Mam nadzieję, że dzięki nam trafi na "pudło".
Po zakończeniu prac miasto odzyska swoje serce?
Nie przeszczepimy go w sposób sztuczny. Będziemy nasłuchiwali, czy ono gdzieś bije. Rynek jest na mapie, ale jakby go nie było. Sporo betonu tam wylano, by wykreślić go z mapy. Być może sercem będzie Sztygarka i szyb Prezydent?
A co z WPKiW?
To bez wątpienia największy atut miasta. Ale przynajmniej na chwilę będziemy chcieli o nim zapomnieć. Tylko po to żeby znaleźć inne wyróżniki, siły i możliwości.
* Czytaj koniecznie:
RYJEK 2011 - Wideo z najlepszymi skeczami Rybnickiej Jesieni Kabaretowej i zdjęcia zza kulis - zobacz koniecznie i baw się dobrze!
Czy Stadion Śląski powinien zmienić nazwę? Sprawdź, które firmy są zainteresowane objęciem patronatu
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?